Naturfag FOV (NAT03‑01)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I naturfag handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å styrke deltakernes forutsetninger for å ivareta egen og andres fysiske og psykiske helse, og det handler om å utvikle forståelse av naturens betydning for folkehelsen. Deltakerne skal forholde seg kritisk til helserelatert informasjon og bruke den til å ta gode og ansvarlige valg knyttet til helse, miljø og sikkerhet i både hverdagslivet, familielivet og arbeidslivet. Deltakernes livsmestringskompetanse skal brukes aktivt i opplæringen.
Demokrati og medborgerskap
I naturfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at deltakerne skal få grunnlag for å skille mellom vitenskapelig basert kunnskap og kunnskap som ikke er basert på vitenskap. Naturfag skal samtidig bidra til åpenhet for erfaringsbasert og tradisjonell kunnskap om naturen. Kompetanse i naturfag gir grunnlag for å være en aktiv medborger og å forstå og være kritisk til argumentasjonen i samfunnsdebatten. Gjennom å utvikle deltakernes naturfaglige begrepsapparat legger faget til rette for at deltakerne kan delta i utdanning, arbeidsliv og samfunnsliv.
Bærekraftig utvikling
I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at deltakerne skal videreutvikle kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og at de skal se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den. I møte med naturfaglig kunnskap danner deltakernes kulturelle kompetanse og naturerfaring et verdifullt grunnlag som kan bidra til å finne løsninger for å begrense klimautfordringene, bevare biologisk mangfold og forvalte jordens naturressurser på en bærekraftig måte.