Naturfag FOV (NAT03‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i naturfag er å kunne kommunisere muntlig om naturfaglige temaer i opplæringen og i situasjoner i hverdags- og arbeidslivet. Det innebærer å dele og utvikle naturfaglig kunnskap og stille naturfaglige spørsmål basert på observasjoner, erfaringer og faglig informasjon. Det innebærer også å bruke naturfaglige begreper for å beskrive, forklare og reflektere over naturfaglig innhold, og for å begrunne egne holdninger og valg, gjerne med støtte i andre språk deltakerne kan.
Utviklingen av muntlige ferdigheter i naturfag går fra å kunne lytte, sette ord på og samtale om opplevelser og observasjoner til å kunne presentere og diskutere stadig mer komplekse sammenhenger i faget og å kunne benytte seg av et stadig mer presist naturfaglig språk.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i naturfag er å kunne formulere spørsmål til observasjoner og skrive eller skissere naturfaglige forklaringer etter modelltekster. Det innebærer å kunne uttrykke seg forståelig i ord og bilder, både i formidling til andre og i egen læringsprosess. Å kunne skrive i naturfag er også å kunne gi enkle beskrivelser av observasjoner, erfaringer og egne synspunkter og delta i språklig samhandling med støtte i eget og andres førstespråk.
Utviklingen av skriveferdigheter i naturfag går fra å bruke tegninger og enkle tekster til å uttrykke seg med et stadig mer presist naturfaglig språk, inkludert bruk av figurer og symboler. Dette innebærer å kunne skrive stadig mer komplekse tekster og benytte ulike teksttyper og visualiseringsmodeller i kommunikasjon og problemløsing i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv.
Å kunne lese
Å kunne lese i naturfag er å kunne forstå naturfaglige begreper, symboler og figurer i naturfaglige tekster i opplæringen og fra hverdagslivet og arbeidslivet. Lesing i naturfag innebærer også å finne informasjon fra ulike teksttyper og kilder og å identifisere relevant innhold. Det innebærer blant annet å lese og tolke faremerking og instruksjoner. Med utgangspunkt i egne erfaringer og flerspråklige ressurser skal deltakerne kunne bruke lesing av tekster til å tilegne seg kunnskaper og begrepsforståelse.
Utviklingen av å lese i naturfag går fra å finne og bruke informasjon i enkle tekster og illustrasjoner til å tolke og reflektere over naturfaglige tekster med stadig flere fagbegreper, symboler, figurer og tabeller i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv.
Å kunne regne
Å kunne regne i naturfag er å kunne innhente, bearbeide, tolke og framstille relevant tallmateriale. Regning i naturfag innebærer å bruke relevante begreper og velge passende måleinstrumenter og måleenheter i arbeid med å løse naturfaglige problemstillinger. Regning i naturfag er også å kunne sammenligne og vurdere beregninger, resultater og framstillinger, og tolke og reflektere over informasjon som inneholder tall, størrelser, tabeller, diagrammer, grafer og figurer. I møte med regning i naturfag skal deltakerne dra nytte av sin flerspråklige kompetanse og sine egne erfaringer med regning og måling.
Utviklingen av å regne i naturfag går fra å bruke enkle metoder for å telle opp, sortere og klassifisere til å kunne reflektere over valg av metoder, begreper og måleinstrumenter og vurdere resultater og informasjon kritisk.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i naturfag er å kunne bruke digitale ressurser til å utforske, registrere og presentere data fra observasjoner, feltarbeid og egne og andres studier. Digitale ferdigheter er å bruke søkeverktøy, beherske søkestrategier og finne og vurdere relevant informasjon om naturfaglige emner. Det er også å kunne benytte seg av digitale ressurser og kilder i utviklingen av egen forståelse av naturfaglige konsepter, og i kommunikasjon med andre. Digitale ferdigheter er å kunne orientere seg på digitale plattformer knyttet til egen livs- og helsesituasjon, og å benytte seg av flerspråklige digitale kilder og ressurser i arbeid med begrepslæring og naturfaglig kunnskapsutvikling.
Utviklingen av digitale ferdigheter i naturfag går fra å kunne bruke enkle digitale ressurser, måleinstrumenter og tekstbehandlingsprogrammer til i økende grad å kunne arbeide selvstendig med digitale naturfaglige kilder, bruke ulike digitale framstillingsmetoder i eget arbeid og vise dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder.