Naturfag FOV (NAT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- utforske og lage spørsmål til observasjoner og bruke enkle tabeller, modeller og figurer til å organisere innsamlede data
- gi eksempler på hvor man kan finne naturfaglig informasjon
- lese enkel naturfaglig informasjon og reflektere med støtte over kildens troverdighet
- tolke faremerking av hverdagskjemikalier og kjenne til hvordan de skal oppbevares
- utforske og beskrive på en enkel måte hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
- gjøre forsøk med, samle data om og gi enkle beskrivelser av noen faste stoffer, væsker og gasser
- samtale om vanlige værforhold med bakgrunn i egne erfaringer, og beskrive vannets kretsløp på en enkel måte
- bruke modeller til å utforske hvordan døgn og årstider oppstår
- gi en enkel beskrivelse av noen av kroppens organsystemer og utforske hvordan ulike deler i systemene virker sammen
- gi eksempler på vanlige sykdommer, samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer, og gjøre målinger av kroppstemperatur og puls
- samtale om hvordan livsstil kan påvirke helsen, og gi eksempler på konsekvenser ved bruk av rusmidler
- samtale med støtte om grensesetting og respekt for egen og andres kropp
- gi en enkel beskrivelse av hovedtrekkene i utviklingen fra befruktning til fødsel
- gjøre kort rede for de mest brukte prevensjonsmidlene, seksuelt overførbare sykdommer og abort
- sammenligne naturen i nærområdet med andre naturområder, med utgangspunkt i egne erfaringer
- skrive og fortelle om egne erfaringer med naturen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i naturfag modul 2 når de bruker bilder og andre modeller til å gi enkle beskrivelser av noen grunnleggende sammenhenger i naturfag. De viser og utvikler også kompetanse i samtale med støtte om grunnleggende aspekter ved menneskets reproduksjon, grensesetting og helse, og når de kategoriserer noen stoffer etter observerbare egenskaper. Deltakerne viser kompetanse i naturfag når de bruker sine erfaringer og sin flerspråklighet som ressurs i eget læringsarbeid.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i naturfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.