Norsk FOV (NOR10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- samtale om og reflektere over hvilke tekster i hverdagen og nærmiljøet som det er aktuelt å kunne skrive og lese
- skrive setninger, mestre rettskriving av høyfrekvente ord og mestre enkel tegnsetting
- beskrive og samtale om egne mål for arbeid og hverdag, basert på interesser, erfaringer og ferdigheter
- skrive CV og videreutvikle CV-en etter tilbakemeldinger
- skrive korte tekster med relevans for skole og arbeidsliv
- sammenligne og samtale om innhold i selvvalgte tekster, film eller spill
- lese skjønnlitteratur og sakprosa og gjenfortelle innholdet
- lese og lytte til tekster og samtale om kilders troverdighet
- bruke forkunnskaper og oppklaringsstrategier til å lese tekster med forståelse
- lese og tolke tekster som kombinerer skrift med bilder
- lytte til andre og samtale om kultur, identitet og livserfaring
- samtale om hvordan ordvalg og språkbruk kan påvirke andre, og reflektere over egen og andres bruk av språket
- bruke førskrivingsstrategier og skriverammer som utgangspunkt for utvikling av tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk på modul 1 når de uttrykker seg i muntlige og skriftlige sammenhenger, og når de viser kjennskap til grunnleggende grammatikk og rettskrivingsregler. Videre viser deltakerne kompetanse når de gjengir innhold fra tekster og tolker tekster som kombinerer skrift og bilde. Deltakerne viser kompetanse når de lytter til andre og deltar i faglige samtaler.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer og ved å bruke deltakernes bakgrunn og erfaringer som ressurs i læringsarbeidet. Læreren skal gi deltakerne tilbakemeldinger som bidrar til at deltakerne utvikler tilpassede lese- og skrivestrategier og får hjelp til å videreutvikle egne tekster. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i norsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.