Norsk FOV (NOR10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- orientere seg i tekster som omhandler utdanning og arbeidsliv, for å finne og vurdere relevant informasjon og diskutere mulige karriereveier
- diskutere norskfagets betydning i et utvalg yrker og formulere personlige læringsmål i norsk med utgangspunkt i egne karriereplaner
- skrive jobbsøknad og vurdere hvordan søknader svarer på stillingsannonser
- reflektere over holdninger til språklig og kulturelt mangfold i samfunnslivet og arbeidslivet
- lese skjønnlitteratur og sakprosa, samtale om form og innhold og knytte innholdet til egne erfaringer
- bruke lesestrategier før, under og etter lesing
- vurdere kilders troverdighet og stille kritiske spørsmål til tekster
- beskrive og tolke samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og utvikle egne sammensatte tekster
- delta aktivt i faglige diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argmentasjon
- prøve ut ulike virkemidler i muntlige og skriftlige tekster
- skrive argumenterende tekster og prøve ut ulike måter å argumentere på
- planlegge og utvikle tekster ved bruk av modelltekster og andre skrivestrategier
- videreutvikle egne tekster ut fra tilbakemeldinger
- beskrive den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk
- skrive tekster med variert ordforråd og tekstbinding
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk på modul 3 når de kan lese og samtale om form og innhold i tekster, og når de kan uttrykke seg klart og tydelig i skriftlige og muntlige tekster. Deltakerne viser kompetanse når de skriver tekster med struktur og sammenheng. De viser også kompetanse når de reflekterer over og stiller kritiske spørsmål til tekster og vurderer troverdigheten til ulike kilder. Muntlig viser deltakerne kompetanse gjennom aktiv deltakelse i faglige samtaler og diskusjoner hvor de begrunner egne standpunkter.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer og ved å bruke deltakernes bakgrunn og erfaringer som ressurs i læringsarbeidet. Læreren skal gi deltakerne tilbakemeldinger som bidrar til at de i økende grad bruker lese- og skrivestrategier selvstendig i arbeidet med faget. Underveisvurderingen skal også bidra til at deltakerne blir mer utholdende når det gjelder lesing og skriving i arbeid med faglige temaer. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i norsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.