Norsk FOV (NOR10‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i norsk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, tale og samtale. Deltakerne skal videreutvikle sin aktive muntlige deltakelse i opplæring, samfunnsliv og arbeidsliv. Det innebærer å argumentere for og begrunne egne synspunkter og bruke retoriske ferdigheter i diskusjoner i ulike sammenhenger. Norsk har et særlig ansvar for at deltakerne videreutvikler sine muntlige ferdigheter slik at de kan bruke det muntlige språket stadig mer presist og nyansert i samtaler, diskusjoner og presentasjoner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i norsk er å utvikle skriftlige uttrykksmåter og formelle ferdigheter og å mestre skrivestrategier og oppbygging av tekster både på papir og digitalt. Det innebærer å kunne kommunisere skriftlig i opplæring, samfunnsliv og arbeidsliv. Norsk har et særlig ansvar for skriveopplæringen. Utviklingen av å kunne skrive i norsk innebærer å uttrykke seg med en stadig større språklig sikkerhet på hovedmål og i større grad kunne planlegge, utforme og bearbeide tekster tilpasset formål, medier og mottaker.
Å kunne lese
Å kunne lese i norsk er å lese med forståelse både på papir og digitalt. Det innebærer å bruke lesestrategier tilpasset situasjonen og formålet med lesingen og å kunne vurdere tekster kritisk. Å kunne lese i norsk innebærer å lese sammensatte tekster som kan inneholde skrift, bilder, tegninger, tall og andre uttrykksformer. Norsk har et særlig ansvar for leseopplæringen. Utviklingen av å kunne lese i norsk innebærer å forstå, tolke og reflektere over tekster av økende vanskelighetsgrad i opplæring, samfunnsliv og arbeidsliv.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i norsk er å kunne bruke digitale verktøy og kilder i arbeid med tekst i opplæringen, samfunnslivet og arbeidslivet. Det innebærer å bruke digitale verktøy til å skape sammensatte tekster basert på kunnskap om hvordan ulike uttrykksformer virker sammen. Utviklingen av digitale ferdigheter i norsk går fra å lage enkle til mer komplekse sammensatte tekster til bruk i ulike sammenhenger, til å vise en stadig større grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale verktøy og kilder.