Norsk FOV (NOR10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- trekke ut relevant informasjon fra, summere opp hovedinnholdet i og reflektere over ulike tekster muntlig og skriftlig
- undersøke og presentere praktiske og teoretisk krav til et selvvalgt yrke og hva yrket innebærer
- lese og analysere skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk, og sammenlikne form, innhold og virkemidler
- bruke lesestrategier på en selvstendig måte og reflektere over egen bruk
- utvikle sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- uttrykke seg muntlig og skriftlig i sjangre som er relevante i aktuelle jobb- og opplæringssammenhenger, tilpasse form og innhold til formål, mottaker og kontekst og videreutvikle tekstene etter tilbakemeldinger
- bruke skrivestrategier hensiktsmessig i arbeidet med å utvikle og ferdigstille tekster
- vurdere og bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- beskrive sjangertrekk og skrive tekster med tydelig struktur og klar tematisk sammenheng, tilpasset mottaker og formål
- videreutvikle egne tekster på bakgrunn av egne refleksjoner og vurderinger
- samtale om statusen til de offisielle språkene i Norge i dag, reflektere over språklig variasjon og mangfold og forholdet mellom språk, identitet og kultur
- lede og oppsummere faglige diskusjoner
- bruke grunnleggende regler for rettskrivning, tegnsetting og grammatiske strukturer og uttrykke seg skriftlig med variasjon i ordforråd og strukturer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk på modul 4 når de sammenligner form, innhold og virkemidler i tekster. De viser kompetanse når de uttrykker seg i flere skriftlige og muntlige sjangre, støtter seg til varierte kilder og oppgir kilder på en etterrettelig måte. Deltakerne viser også kompetanse når de skriver tekster med tydelig struktur og klar tematisk sammenheng, og når de selv vurderer og videreutvikler egne tekster. Videre viser deltakerne kompetanse når de bruker språklige virkemidler og retoriske appellformer, og når de begrunner valg av uttrykksmåter i sammensatte tekster.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer og ved å bruke deltakernes bakgrunn og erfaringer som ressurs i læringsarbeidet. Læreren skal gi deltakerne tilbakemeldinger som bidrar til at de bruker lese- og skrivestrategier selvstendig i arbeidet med faget. Underveisvurderingen skal også bidra til at deltakerne blir mer utholdende når det gjelder lesing og skriving i arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i norsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæringen i modul 4 i norsk. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk muntlig basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har kommunisert faglig innhold muntlig. Læreren skal sette karakter i norsk skriftlig basert på kompetansen deltakeren har vist i et utvalg tekster i ulike sjangre og for ulike formål.