Norsk FOV (NOR10‑01)
Kjerneelementer
Lesing og kritisk tilnærming til tekst
Deltakerne skal lese skjønnlitteratur, sakprosa og brukstekster og videreutvikle kompetanse i å lese tekster kritisk. De skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer. Videre skal de kunne reflektere kritisk over hvilken påvirkningskraft og troverdighet tekster har, og bruke denne kunnskapen i lesing av tekster fra opplæring, samfunnsliv og arbeidsliv.
Muntlig og skriftlig kommunikasjon.
Deltakerne skal kommunisere muntlig og skriftlig for ulike formål i ulike sammenhenger og bruke ulike uttrykksformer. Dette innebærer å ta i bruk egnede strategier, medier og kilder i muntlig og skriftlig kommunikasjon på en kritisk og etterrettelig måte. De skal bli tryggere i muntlige og skriftlige sjangre de møter i opplæring, samfunnsliv og arbeidsliv, utvikle dypere kjennskap til språklige konvensjoner og kunne tilpasse tekst til formål og mottaker. Å uttrykke seg muntlig og skriftlig er også en måte å utvikle og strukturere tanker på og en metode for å lære.
Språklig og kulturelt mangfold
Deltakerne skal undersøke sammenhengen mellom språk, kultur og identitet. De skal ha innsikt i den historiske bakgrunnen for det norske språket og videreutvikle kunnskap om egen og andres språklige situasjon i Norge i dag. Deltakerne skal videreutvikle kunnskaper om grammatiske og estetiske sider ved språket og et begrepsapparat for å beskrive det.
Utdanning og arbeidsliv.
Deltakerne skal lese, reflektere over og skrive tekster knyttet til utdanning og arbeidsliv. De skal bli bedre kjent med yrkesrelaterte ord og begreper, og styrke sine kommunikative ferdigheter for bruk i utdannings- og arbeidsliv. Videre skal de orientere seg i og vurdere informasjon om utdanning og arbeidsliv, og sette ord på egne karrieremål og egen kompetanse.