Norsk FOV (NOR10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- lese og samtale om autentiske tekster fra arbeids- og hverdagslivet
- lese skjønnlitteratur og sakprosa, samtale om innholdet og knytte det til egne erfaringer
- bruke enkle strategier for leseforståelse
- utvikle sammensatte tekster
- lytte til, respondere på og vise respekt for innspill fra andre og stille utdypende spørsmål i samtaler og diskusjoner
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
- lese stillingsannonser og vurdere dem i lys av egne kvalifikasjoner
- samtale om og diskutere erfaringer fra arbeidslivet
- beskrive og fortelle i muntlige og skriftlige tekster
- skrive tekster med utgangspunkt i skriverammer, notater og andre kilder for skriving
- vurdere og videreutvikle egne tekster ut fra kriterier for innhold og struktur
- bruke kilder som grunnlag i skriving og oppgi kildene
- gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger
- skrive enkle tekster og mestre sentrale regler for rettskriving og tegnsetting
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i norsk på modul 2 når de beskriver og forteller muntlig og skriftlig, og når de sammenligner og samtaler om innholdet i ulike tekster. Deltakerne viser kompetanse når de diskuterer faglige temaer og stiller utdypende spørsmål. Videre viser de kompetanse når de utvikler sammensatte tekster, skriver tekster med bruk av kilder og følger sentrale regler for rettskrivning og tegnsetting.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer og ved å bruke deltakernes bakgrunn og erfaringer som ressurs i læringsarbeidet. Læreren skal gi deltakerne tilbakemeldinger som bidrar til at deltakerne utvikler tilpassede lese- og skrivestrategier og får hjelp til å videreutvikle egne tekster. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i norsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.