Matematikk FOV (MAT10‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4S
Mål for opplæringa er at deltakaren skal kunne
- samanlikne og bruke tal representerte som desimaltal, prosent, brøker, potensar og kvadratrøter, og vurdere kva representasjonar som er formålstenlege
- beskrive og generalisere geometriske mønster og talmønster algebraisk
- bruke og forklare algebraiske lover for rekning med brøkuttrykk
- lage, løyse og forklare likningar og likningssett, òg knytte til praktiske situasjonar
- utforske og løyse problem som handlar om grunneiningar og samansette måleiningar
- utforske volumomgrepet, måleiningar for volum og formlar for volum av prisme og sylindrar
- bruke Pytagoras' læresetning og formlikskap til å løyse problemstillingar knytte til geometri og praktiske situasjonar
- utforske og samanlikne eigenskapar ved ulike funksjonar ved å bruke kunnskap om koordinatsystem og grafar
- representere funksjonar på ulike måtar og vise samanhengar mellom representasjonane
- bruke funksjonar i modellering av reelle datasett, og argumentere for framgangsmåten og resultata
- rekne ut stigningstalet til ein lineær funksjon og bruke det til å forklare omgrepa endring per eining og gjennomsnittsfart
- bruke samanhengen mellom konstant prosentvis endring og vekstfaktor i problemstillingar knytte til eksponentiell vekst
- kunne beskrive utfallsrom og rekne ut sannsyn i enkle spel
- lage og bruke statistiske framstillingar av reelle datasett, presentere resultata og argumentere for at framstillingane er rimelege
- finne og diskutere sentralmål og spreiingsmål i datasett
- tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå ulike kjelder, og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast til å fremje ulike synspunkt
- gjere berekningar og utforske samanhengar knytte til personleg økonomi, inkludert lønn og skatt, lån, sparing, valuta og bruk av kredittkort
- forstå og kritisk vurdere resonnement i relevante tekstar frå medium og samfunnsliv
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Deltakarane viser og utviklar kompetanse i matematikk modul 4S når dei formaliserer tankar og strategiar knytte til kunnskapsområda i modulen ved hjelp av eit matematisk språk. Deltakarane viser og utviklar òg kompetanse når dei utforskar og generaliserer matematiske samanhengar og strukturar gjennom algebra og funksjonar, og når dei løyser matematiske problem gjennom å vere kreative, modellere og reflektere. Vidare viser og utviklar dei kompetanse i matematikk når dei resonnerer over og argumenterer for sine eigne og andre sine framgangsmåtar og løysingar. Deltakarane viser og utviklar kompetanse òg når dei bruker formålstenlege læringsstrategiar, eigne erfaringar og eiga fleirspråklegheit som ressursar i læringsarbeidet.
Læraren skal leggje til rette for deltakarmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte vurderingsformer. Eigenvurdering bør, så langt det er mogleg, inngå i arbeidet med undervegsvurdering i matematikk. Deltakarane bør få moglegheit til å lære seg presise uttrykksmåtar, ord og omgrep i arbeidet med eigenvurderinga. Læraren og deltakarane skal vere i dialog om deltakarane si utvikling i matematikk. Deltakarane skal få moglegheit til å setje ord på kva dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege og språklege utvikling. Dei skal få informasjon om kva som er forventa av dei, og korleis dei kan arbeide vidare for å nå måla sine for opplæringa. Læraren skal bruke undervegsvurderinga til å tilpasse den vidare opplæringa. Undervegsvurderinga skal bidra til at deltakarane bruker kompetansane sine, erfaringar og språklege ressursar til å utforske og prøve seg fram i vidare læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen deltakaren har etter opplæring i modul 4S i matematikk. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at deltakarane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i matematikk basert på kompetansen deltakaren har vist når deltakaren har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.