Læreplan i drama og rytmikk for hørselshemmede (MUS3-01)
Utgått
Formål
Alle mennesker har skapende evner og en medfødt trang til å uttrykke seg. I faget drama og rytmikk skal elevene kunne bruke sine skapende evner i kreativ utfoldelse gjennom lek, bevegelse, dans, drama, språklige handlinger og musikalsk aktivitet. Drama og rytmikkfaget er basert på opplevelser gjennom visuell, taktil, kinestetisk og auditiv sans, og skal bidra til å utvikle tanker, følelser og kunnskaper ved alle sider av det å være menneske. Drama og rytmikk skal derfor være en kilde både til selverkjennelse og mellommenneskelig forståelse på tvers av kulturer.
Som et allmenndannende kunstfag skal drama og rytmikkfaget legge grunnlag for opplevelse, refleksjon, forståelse og deltakelse i estetiske uttrykk. Som et skapende fag skal drama og rytmikk legge grunnlag for utvikling av kreativitet slik at elevene blir i stand til å komponere estetiske uttrykk ut fra egne forutsetninger.
Den estetiske opplevelsen av faget er uforutsigbar, men ikke forutsetningsløs. I dette ligger erkjennelsen av at opplevelsen av drama og rytmikk ikke bare er intuitiv, men at kjennskap til og kunnskap om faget, utvikling av dramatiske og rytmiske ferdigheter og refleksjon til sammen danner grunnlag for opplevelsen – forstått både som estetisk opplevelse og eksistensiell erfaring. I arbeid med drama og rytmikk står den menneskelige samhandlingen sentralt. Samvær og samhandling skal balanseres mot mestring på en slik måte at elevene på alle årstrinn oppnår kvalitet i utøvelsen på det nivået de befinner seg.
Faget drama og rytmikk spiller en sentral rolle i en tilpasset opplæring for hørselshemmede elever i en inkluderende skole. Gjennom innhold og aktivitetsformer som søker å møte elevenes uttrykksbehov og gi rom for estetiske opplevelser, kan faget bidra til erkjennelse, innlevelse, utfoldelse og deltakelse. Dans og bevegelse står sentralt i drama og rytmikkfaget og bidrar til mangfold i elevenes uttrykksformer. Faget ivaretar både musisk mangfold og sjangerbredde, der kulturelle uttrykk skapt av døve og hørende tas inn i faget. Norsk og samisk kultur og andre kulturers uttrykk som teater, film, dans, kreativ bruk av tegnspråk, folkemusikk, kunstmusikk og ulike former for improvisert og rytmisk musikk inngår i drama og rytmikkfaget.
I et flerkulturelt samfunn kan drama og rytmikkfaget medvirke til positiv identitetsdanning gjennom å fremme tilhørighet til ens egen kultur og kulturarv, toleranse og respekt for andres kultur. Forståelse for teater, dans og musikk som kulturbærere og verdiskapere lokalt, nasjonalt og internasjonalt skal ha stor betydning i faget. Drama og rytmikk knytter estetikk og teknologi sammen, og vil naturlig kunne inngå i andre fags arbeid med teknologi og design.
Samarbeid med profesjonelle skuespillere, musikere og andre kunstnere, mellom grunnskole og kulturskole, kan muliggjøre møter med kunstuttrykk av høy kvalitet og kan gi elevene anledning til å være medskapende i arbeids- og formidlingsprosessen. Elevenes egne erfaringer, samt musikk- og dansekompetanse tilegnet utenfor skolen, bør tas i bruk i faget der det er naturlig. Den samlede kompetansen i drama og rytmikk skal bidra til å oppfylle skolens mål om å utvikle skapende, samhandlende og integrerte og integrerte mennesker som er i stand til å realisere seg selv på måter som kommer individ og samfunn til gode.
1 av 10