Læreplan i drama og rytmikk for hørselshemmede (MUS3-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 4. årstrinn
Drama
- eksperimentere med miming og samtale om forskjellen mellom miming og tegnspråk
- dramatisere enkle handlingsforløp alene og sammen med andre
- improvisere dans og bevegelse og samtale om hvordan dette kan illustrere et musikalsk forløp
- lage dramatiseringer med bilde- og lydillustrasjoner ut fra egne tekster
Rytmikk
- eksperimentere med kreativ bruk av tegnspråk, tegnspråkpoesi, visualisert sang og rytmeinstrument i enkle samspill
- delta i framføring med tegnspråkpoesi, visualisert sang, samspill, dans og drama
- danse et utvalg norske og internasjonale folkedanser
- holde en jevn puls i ulike tempi
- imitere og improvisere over enkle rytmer og lyder
- gjenkjenne og navngi sentrale blåse-, strenge- og slagverkinstrumenter
Refleksjon
- samtale om ulike former for tegnspråkpoesi
- delta i samtaler om likheter og ulikheter mellom kroppsspråk, miming og tegnspråk
- gjenkjenne og beskrive de dramatiske grunnelementene agering, bevegelse, dynamikk og bruk av tid og rom
- gjøre rede for egne opplevelser med teater, dans og musikk
- samtale om norsk, samisk og andre kulturers uttrykksformer som teater, dans og folkemusikk
- delta i samtaler om hva som er særegne trekk ved enkelte musikksjangere
7 av 10