Læreplan i drama og rytmikk for hørselshemmede (MUS3-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 10. årstrinn
Drama
- bruke grunnelementer i drama og utvikle egne spill, skrive manus med dialog og sceneanvisninger
- ta bevisste valg med hensyn til uttrykk og formidling i egne dramatiseringer
- improvisere ut fra tekst, visuelt og musikalsk materiale og skape egne uttrykk
- bruke digitalt opptaksutstyr, lys- og lydanlegg i egne oppsetninger
- gjøre rede for regler for opphavsrett knyttet til bruk av teater og film
Rytmikk
- skape tegnspråkspoesi og gjøre rede for sjangere og valg av virkemidler
- bruke relevante faglige begreper i presentasjon av et selvvalgt arbeid innenfor drama og rytmikk
- skape egne danseuttrykk med utgangspunkt i visuelle og auditive inntrykk
- øve inn og fremføre et variert repertoar av dans med musikk fra ulike sjangrer, med vekt på rytmisk musikk
- gjenkjenne og benevne forskjellige instrumenter og ensembler innenfor ulike sjangrer
Refleksjon
- reflektere omkring bruk av ulike sjangere og begrunne valg av virkemidler i eget arbeid
- gjenkjenne og beskrive stiltrekk fra døveteater og tegnspråkpoesi
- uttrykke og formidle refleksjon om teater, film og musikk som kunst- og kulturuttrykk og som underholdnings- og forbruksvare
- gjøre rede for hvordan teater, film og musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike former for kulturelle uttrykk framstilt av døve og hørende
- diskutere særtrekk ved rytmisk musikk, kunstmusikk og norsk, samisk og andre kulturers folkemusikk
9 av 10