Læreplan i drama og rytmikk for hørselshemmede (MUS3-01)
Utgått
Hovedområder
Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng. Måloppnåelse på ett område kan samtidig utvikle kompetanse på de andre.
Drama og rytmikk har kompetansemål etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn i grunnskolen.
Oversikt over hovedområder:
Årstrinn | Hovedområder | ||
1.– 10. | Drama | Rytmikk | Refleksjon |
Drama
Hovedområdet drama omfatter skapende arbeid med drama innenfor varierte uttrykk og har estetisk opplevelse og eksistensiell erfaring som faglig fokus. Å utforske og eksperimentere med grunnelementer i drama, skape egne dramatiske uttrykk, sette sammen dramatiske forløp i bevegelse og lyd og utforske ulike sceniske virkemidler inngår i hovedområdene. Dette innebærer bruk av drama på varierte måter som oppøving av trygghet, motorisk hukommelse, forestillingsevne og trening i kommunikasjon, samhandling og formidling. Drama omfatter også orientering og refleksjon knyttet til dramatiske uttrykk og erfaringer.
Rytmikk
Hovedområdet rytmikk har også estetisk opplevelse og eksistensiell erfaring som faglig fokus, og omfatter praktisk arbeid med kreativ bruk av tegnspråk og sang, spill på ulike instrumenter og dans. Dette innebærer bruk av grunnelementer som puls, rytme, tempo, dynamikk og form og eventuelt harmoni, klang og melodi. Trening av motorisk og rytmisk hukommelse og forestillingsevne i praksis inngår i hovedområdet. Videre omfatter hovedområdet skapende arbeid og øving, rytmisk kommunikasjon, samspill, samhandling og formidling.
Refleksjon
Hovedområdet refleksjon har opplevelse og forståelse som faglig fokus. Å reflektere i drama og rytmikkfaget knyttes til visuell, taktil, kinestetisk og auditiv oppfattelse og erfaring og vil være grunnleggende for egen utøvelse, alene og i samspill med andre. Et samfunn med overflod av visuelle og lydlige inntrykk krever dramatisk og rytmisk skjønn og vurderingsevne. I hovedområdet inngår derfor arbeid med visuell, tegnspråklig kultur og musikk. Dramatisk og rytmisk mangfold og sjangerbredde utgjør således en faglig kjerne i dette hovedområdet. Hovedområdet omfatter både teoretiske emner og kultursosiologiske temaer knyttet til bruk og funksjon i ulike samfunn i fortid og nåtid. Slik vil hovedområdet refleksjon bidra til å gi dybde og perspektiv i faget.
2 av 10