Læreplan i drama og rytmikk for hørselshemmede (MUS3-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 7. årstrinn
Drama
- improvisere med kropp, kreativ bruk av tegnspråk, stemme og rekvisitter
- oppfatte og anvende tid, rom og form i dramatiseringer
- bruke rollespill i gruppe og samarbeide om kreative løsninger
- lage framføringer basert på skrevne manus
- bruke digitale verktøy i arbeid med egne og andres framføringer
- lage egne uttrykk og gjøre opptak ved hjelp av digitale verktøy
Rytmikk
- oversette sangtekster til visuelle uttrykk som tegnspråk, dans og drama
- delta i framføring med drama og rytmikk der egenkomponerte uttrykk inngår
- beherske noen norske danser og danser fra andre land
- uttrykke egne ideer, tanker og følelser gjennom bevegelser og dans
- gjenkjenne ulike rytmer i musikk
- kjenne til sanger og viser fra eldre og nyere tid og hvordan disse brukes i ulike kulturer
- lage egne bevegelsesmønstre med utgangspunkt i enkle former og motiv og bruke grafisk notasjon til å lage skisser av bevegelsene
Refleksjon
- diskutere særtrekk ved døveteater og kreativ bruk av tegnspråk og sammenligne det med ulike kunstuttrykk for hørende
- samtale om hvordan teater, film og musikk både er kunstneriske uttrykk og kommersielle varer
- samtale om hvordan teaterets bruk og funksjon har endret seg gjennom tidene
- gjøre rede for noen sentrale komponister fra kunstmusikken
8 av 10