Læreplan i drama og rytmikk for hørselshemmede (MUS3-01)
Utgått
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I drama og rytmikk for hørselshemmede forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i drama og rytmikk for hørselshemmede innebærer å utvikle bevissthet om kroppen som uttrykksmiddel og kunne uttrykke seg både gjennom tegnspråk og tale. I drama og rytmikk uttrykker elevene seg muntlig gjennom ulike språk, kommunikative strategier og medier, gjennom bevegelse, lek, dans, bruk av instrumenter, musikk og sang. Det innebærer videre å kunne gi uttrykk for egne refleksjoner og opplevelser i faget. Teater- og rollefremføringer forutsetter evne til å kunne være i dialog med andre, oppfatte, samhandle og gi konstruktiv kritikk.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i drama og rytmikk for hørselshemmede innebærer blant annet å bruke ulike former for notasjon gjennom skrift, noter og ulike symboler for nedtegnelse av bevegelse. Utarbeidelse av manus innebærer både en skriftlig og visuell redegjørelse av en framføring. Skriftlig framstilling kan også brukes til å eksperimentere med språklige rim og rytmer.
Å kunne lese i drama og rytmikk for hørselshemmede innebærer å kunne tilegne seg sentrale historiske utviklingslinjer innenfor teater, dans og musikk. Tolkning og analyse av tekster og bilder er viktige elementer i en teoretisk forståelse av estetiske uttrykksformer. Å kunne lese innebærer å avlese noter, tegn og symboler og kunne reflektere over hvilke former rytme og musikk kan ha. Forståelse av ulike symbolspråk utvikles gjennom kombinasjonen av tekst-, rytme-, notelesing og koreografi.
Å kunne regne i drama og rytmikk for hørselshemmede innebærer å skille mellom ulike mønstre og variasjoner av uttrykk, bevegelse, rytme og lyd i tid og rom, og hvordan ulike mønstre setter sitt preg på kunstneriske uttrykk
Å kunne bruke digitale verktøy i drama og rytmikk for hørselshemmede gir tilgang til gode analyse- og vurderingsredskaper i undervisningen, i form av opptak av arbeidsprosesser og framføringer. Ulike digitale verktøy anvendes både i dramatisk og rytmisk skaping og til opptak og bearbeiding av bilde, lys og lyd. I denne sammenhengen inngår også kjennskap til kildekritikk og kunnskap om opphavsrett knyttet til slik bruk.
4 av 10