Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 10. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- uttrykke og begrunne egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
- drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
- delta i samtaler om litteratur, teater og film med spesiell vekt på døvekultur
- vurdere egne og andres tegnspråklige framføringer etter faglige kriterier
- forstå og gjengi enkle ytringer med «International Sign» - IS
- gjøre rede for retten til å bruke tolk
Tegnspråktekster
- avlese, oppsummere hovedinnholdet og trekke ut relevant informasjon i tegnspråktekster
- orientere seg i store tekstmengder for å finne relevant informasjon
- avlese kritisk og vurdere om tekster er troverdige
- drøfte ulike måter å argumentere på i tegnspråktekster
- analysere og drøfte ulike uttrykksmåter og tekststrukturer i tegnspråk
- gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke dem i egne tekster
- vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster og reflektere over hvordan vi påvirkes av språk, lyd og bilder
- tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
- uttrykke seg med et variert tegnforråd og mestre formverk og tekstbinding i ulike typer tekster
- produsere kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnede synspunkter, tilpasset mottaker og formål
- framføre enkle presentasjoner, gjenfortellinger, rollespill og dramatiseringer med utgangspunkt i litteratur, teater eller film
- vurdere egne og andres tekster og egen tekstskaping ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- bruke digitale verktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
- bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne tegnspråkfaglige og tverrfaglige tekster
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for hvilke verdier og tenkemåter som kommer fram i ulike tegnspråktekster
- drøfte den tegnspråklige fortellertradisjonen i egen og andre døvekulturer før og nå
- gjøre rede for ulike arenaer hvor døvekulturen utspilles, og drøfte endringer i døvesamfunnet i Norge i et historisk perspektiv
- drøfte hvordan døve framstilles i litteratur, teater og film
- gjøre rede for og sammenligne rettighetene til tegnspråklige og samiske/minoritetsspråklige i Norden og i andre deler av verden
- forstå og gjengi et utvalg tekster på svensk og dansk tegnspråk og norsk tegnspråk
- beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp
- beskrive likheter og forskjeller mellom ulike varianter av norsk tegnspråk og mellom ulike nordiske tegnspråk
- gjøre rede for likheter og forskjeller i slang og ungdomsspråk på tegnspråk og norsk
- drøfte spørsmål knyttet til kultur, språk og identitet
- bruke tegnspråktekster og annen bilde- og tekstinformasjon som er hentet fra bibliotek, Internett og massemedier, utvise kildekritikk og referere til kildebruken
- presentere resultatet av fordypning i et selvvalgt emne knyttet til tegnspråk, døves historie, kultur og organisasjonsliv, og begrunne egne valg
9 av 14