Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 2. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte etter, forstå, følge regler for turtaking og gi respons til andre i samtaler, i små og store grupper
- lytte etter, forstå og gjengi informasjon
- leke, improvisere og eksperimentere med håndform, rytme, bevegelse, tegn og meningsbærende elementer
- uttrykke seg sammenhengende om opplevelser, erfaringer, egne følelser og meninger
- kommunisere med andre ved hjelp av digitale medier
- samtale om hvordan valg av tegn, ansiktsuttrykk og kroppsspråk skaper ulik mening i tegnspråktekster
- samtale om hva en tolk gjør
Tegnspråktekster
- vise forståelse for sammenhengen mellom håndformer og bokstaver
- avlese enkle tekster med sammenheng og forståelse og samtale om innholdet
- bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i avleste tekster
- opptre i ulike roller gjennom rollespill, drama og fortelling
- arbeide kreativt med tekstskaping på tegnspråk
- lage enkle beskrivende og fortellende tekster på tegnspråk
- uttrykke egne tekstopplevelser gjennom tegnspråk, tegninger, bilder og bevegelse
Språk, litteratur og kultur
- samtale om noen likheter og forskjeller mellom tegnspråk og norsk
- samtale om likheter og forskjeller i ulike teksttyper
- kjenne til ulike håndalfabetet
- samtale om steds- og persontegn og diskutere opprinnelse til slike tegn
- samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
6 av 14