Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og vurdere argumentasjonen i andres tekster og ta stilling til innhold og formål
- drøfte faglige emner ved bruk av fagterminologi
- analysere sammenhengen mellom innhold, form og formål i ulike sjangere
- kommunisere på «International Sign» - IS
Tegnspråktekster
- avlese, systematisere og sammenfatte informasjon i komplekse tegnspråktekster og reflektere over innholdet
- avlese og analysere virkemidler i ulike sjangere
- vurdere egne og andres tekster ut fra faglige kriterier
- bruke kunnskap om tekst, sjanger og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tegnspråktekster
- produsere tolkninger og analyser, kreative tekster og resonnerende tekster med utgangspunkt i norsk eller nordisk døvekultur og historie
- produsere informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon
- uttrykke seg presist med et nyansert og variert tegnforråd og mestre ulike språklige uttrykksformer tilpasset formål og mottaker
- bruke tolk for å presentere et emne fra et studieretningsfag for en målgruppe som ikke kan tegnspråk
- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for og reflektere over forhold som har påvirket og påvirker norsk tegnspråkpolitikk fra 1900 frem til i dag
- gjøre rede for språklige likheter og forskjeller mellom nordiske tegnspråk
- gjøre rede for og sammenligne tegnspråk utenfor Norden
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg tegnspråktekster i ulike sjangere fra ulike tider og kulturer, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- gjøre rede for og reflektere over forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
- presentere et selvvalgt emne knyttet til tegnspråk og døvekultur
12 av 14