Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Muntlig kommunikasjon
- diskutere og reflektere rundt det å tilhøre en språklig og kulturell minoritet
- beherske og forklare prinsippene i enkel kommunikasjon på ”International Sign” - IS
- presentere faglige emner og gi veiledende tilbakemelding på andres presentasjoner
- lytte til og vurdere argumentasjonen i andres tekster og ta stilling til innhold og formål
- drøfte faglige emner ved bruk av fagterminologi
- analysere sammenhengen mellom innhold, form og formål i ulike sjangere
- kommunisere på «International Sign» - IS
Tegnspråktekster
- avlese og analysere tegnspråktekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
- produsere kreative, informative, argumenterende og resonnerende tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- produsere og vurdere egne tekster i ulike sjangere
- planlegge, gjennomføre og vurdere presentasjoner med tolk
- avlese, systematisere og sammenfatte informasjon i komplekse tegnspråktekster og reflektere over innholdet
- avlese og analysere virkemidler i ulike sjangere
- vurdere egne og andres tekster ut fra faglige kriterier
- bruke kunnskap om tekst, sjanger og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tegnspråktekster
- produsere tolkninger og analyser, kreative tekster og resonnerende tekster med utgangspunkt i norsk eller nordisk døvekultur og historie
- produsere informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon
- uttrykke seg presist med et nyansert og variert tegnforråd og mestre ulike språklige uttrykksformer tilpasset formål og mottaker
- bruke tolk for å presentere et emne fra et studieretningsfag for en målgruppe som ikke kan tegnspråk
- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for og sammenligne utviklingslinjer i norsk og internasjonal døvehistorie
- gjøre rede for og drøfte hvordan norsk tegnspråk har blitt og blir påvirket av andre tegnspråk og av norsk
- gjengi og sammenligne form og innhold i et utvalg nordiske tegnspråktekster
- vurdere sammenhengen mellom språk og identitet og drøfte hvordan identitet kan påvirke kulturelle uttrykksformer i et tegnspråkmiljø
- analysere og vurdere hvordan døve og tegnspråk fremstilles i ulike medier
- tolke og drøfte et utvalg tegnspråktekster fra ulike tider, og kommentere form og innhold
- gjøre rede for og reflektere over forhold som har påvirket og påvirker norsk tegnspråkpolitikk fra 1900 frem til i dag
- gjøre rede for språklige likheter og forskjeller mellom nordiske tegnspråk
- gjøre rede for og sammenligne tegnspråk utenfor Norden
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg tegnspråktekster i ulike sjangere fra ulike tider og kulturer, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- gjøre rede for og reflektere over forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
- presentere et selvvalgt emne knyttet til tegnspråk og døvekultur
13 av 14