Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 7. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
- uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
- gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
- innlede til og lede møter og diskusjoner
- drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold
- vurdere andres tegnspråklige framføringer ut fra faglige kriterier
- forstå og gjengi enkle ytringer på et tegnspråk fra et engelskspråklig land
Tegnspråktekster
- avlese et bredt utvalg tegnspråktekster i ulike sjangere og av ulik kompleksitet og reflektere over innhold og form
- uttrykke egne opplevelser av og begrunne egne synspunkter på avleste tekster
- referere og oppsummere tegnspråktekster
- produsere fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster, og tilpasse egne tekster til formål og mottaker
- strukturere og bygge opp tegnspråktekster i ulike sjangere med variert tegnforråd og setningsbygning
- eksperimentere med ulike tegnspråklige virkemidler og stilvarianter
- vurdere andres tegnspråktekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger
- presentere fagstoff med forståelse for hvem mottakergruppen er
- forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
- bruke digitale verktøy i produksjon av tegnspråktekster og sammensatte tekster
- bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte, og gjøre rede for bruk av kilder
Språk, litteratur og kultur
- beskrive hvordan tegnspråktekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap
- finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med andre varianter av tegnspråk
- forklare noen likheter og forskjeller mellom å bruke tegnspråk spontant og forberedt
- gi eksempler på hvordan tegn dannes og endres over tid
- forstå og gjenfortelle enkle tekster på svensk og dansk tegnspråk
- presentere nordiske døve kunstnere og deres arbeid
- gjøre rede for utviklingstrekk i døves historie
- diskutere og vurdere bruk av tegnspråk i media og digitale informasjonskanaler
8 av 14