Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
- mestre ulike roller i gruppesamtaler
- bruke kunnskap om språk og tekst i samtaler om og vurdering av tegnspråktekster
- bruke fagkunnskap fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
- drøfte krav til forberedelse og gjennomføring av presentasjoner når situasjonen krever bruk av tolk
Tegnspråktekster
- avlese tekster i ulike sjangere og drøfte innhold, form og formål
- produsere fagtekster knyttet til eget utdanningsprogram
- tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike formål og mottakere i skole, samfunn og arbeidsliv
- gjøre rede for og bruke ulike språklige og estetiske virkemidler i sakprosa og kreative tekster, og forklare hvilken funksjon de har
- vurdere og redigere egne tekster ut fra faglige kriterier
Språk, litteratur og kultur
- drøfte sentrale sider ved flerspråklighet og relatere drøftingen til egen flerspråklighet
- forklare språklige og grammatiske særtrekk ved norsk tegnspråk sammenlignet med andre språk og med «International Sign» - IS
- forstå, gjengi og kommentere tekster på svensk og dansk tegnspråk
- gjøre rede for og vurdere hvordan sjangere og språkvarianter i tegnspråk brukes av representanter for ulike grupper og i ulike sosiale sammenhenger
- dokumentere og gjøre rede for hvordan norsk tegnspråk har blitt påvirket og endret over tid
- beskrive og forklare uttrykksformer i døvekulturen
- drøfte og sammenligne et utvalg nyere tegnspråktekster og film av eller om døve
10 av 14