Naturfag FOV (NAT03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringa er at deltakaren skal kunne
- samtale om kva som kjenneteiknar naturvitskapleg kunnskap, og reflektere over korleis ny kunnskap blir utvikla gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterande kunnskap
- utforske og gi døme på korleis teknologi kan løyse utfordringar, skape moglegheiter og føre til nye dilemma
- samtale om korleis energiproduksjon og energibruk kan påverke miljøet lokalt og globalt
- forklare drivhuseffekten og samtale om faktorar som kan forårsake globale klimaendringar
- bruke atommodellar og periodesystemet til å gjere greie for eigenskapar til nokre grunnstoff og kjemiske forbindelsar
- beskrive hovudtrekk ved fotosyntese og celleanding og reflektere over kvifor det er viktig for livet på jorda
- samtale om korleis pusten, fordøyinga og blodet jobbar saman gjennom celleanding for å opprettehalde dei vitale funksjonane i kroppen
- beskrive hovudtrekk ved evolusjonsteorien og knyte det til naturvitskapleg metode
- beskrive sentrale trekk ved immunforsvaret til kroppen, forklare korleis vaksinar verkar, og reflektere over kva vaksinar betyr for folkehelsa
- gjere greie for fysiske og psykiske forandringar som er sentrale i ulike livsfasar, og samtale om korleis desse forandringane kan påverke oss menneske
- samtale om grensesetjing, forståing og respekt knytt til seksualitet, prevensjonsmiddel og abort, og grunngi eigne synspunkt
- gi døme på og reflektere over korleis rus, legemiddel, miljøgifter og kosthald påverkar kroppen
- bruke naturfagleg kunnskap i samtalar om eit sjølvvalt samfunnsaktuelt tema
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakarane viser og utviklar kompetanse i naturfag modul 4 når dei formidlar naturvitskaplege forklaringsmodellar, beskriv samanhengar og reflekterer over berekraftig utvikling i eit vidt perspektiv. Deltakarane viser og utviklar kompetanse òg når dei reflekterer over naturvitskapleg kunnskap og metode, teknologisk utvikling og grunnleggjande føresetnader for liv. I tillegg viser deltakarane kompetanse gjennom å samtale om og beskrive funksjonane i kroppen og byggjesteinane i naturen på ein enkel måte. Deltakarane viser og utviklar kompetanse gjennom å reflektere over fysisk og psykisk helse sett i samanheng med grensesetjing og respekt og medborgarskap.
Læraren skal leggje til rette for deltakarmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakarene sine erfaringar, ressursar og førkunnskapar i læringsarbeidet. Læraren og deltakarane skal vere i dialog om utviklinga til deltakarane i naturfag. Deltakarane skal få moglegheit til å setje ord på kva dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege og språklege utvikling. Dei skal få informasjon om kva som er forventa av dei, og korleis dei kan arbeide vidare for å nå måla sine for opplæringa. Læraren skal bruke undervegsvurderinga til å tilpasse den vidare opplæringa. Undervegsvurderinga skal bidra til at deltakarane bruker kompetansane sine, erfaringar og språklege ressursar til å utforske og prøve seg fram i vidare læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen deltakaren har etter opplæringa i modul 4 i naturfag. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at deltakarane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i naturfag basert på kompetansen deltakaren har vist når deltakaren har kommunisert kunnskap om og forståing av innhalda og samanhengane i faget. Karakteren skal òg vere basert på kompetansen deltakaren har vist når deltakaren har arbeidd utforskande med faget.