Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese noen norrøne tekster i oversettelse og sammenligne med tekster fra nyere tid
- lese og tolke noen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte om de er relevante i dag
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
- bruke fagspråk til å beskrive noen særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk og dansk
- nyttiggjøre seg skrivetolk
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
- analysere og tolke romaner, noveller, drama, lyrikk og andre tekster på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtid
- skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
- presentere litterære tolkninger og sammenligninger
- analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem
- skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
- mestre språklige formkrav og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist språk
- bruke faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter norskfaglige emner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på Vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner tekster, utforsker tekstenes kontekster og reflekterer over tekstene. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg nyansert og mestrer språklige formkrav. Videre viser og utvikler de kompetanse når de produserer kortere og lengre tekster i ulike sjangre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får anledning til å prøve seg fram og får arbeide alene og sammen med andre, enten i fysiske eller digitale klasserom. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder lesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide egne tekster og til å øke kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk for elever med tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk for elever med tegnspråk basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig ved bruk av tale og/eller tegn, og kompetansen eleven har vist i et bredt utvalg kortere og lengre skriftlige elevtekster i ulike sjangre.