Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese noen norrøne tekster i oversettelse og sammenligne med tekster fra nyere tid
- lese og tolke noen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte om de er relevante i dag
- utforske og reflektere over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med tekster fra nyere tid
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
- bruke fagspråk til å beskrive noen særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk og dansk
- nyttiggjøre seg av skrivetolk
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på Vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de tolker tekster i kontekst og sammenligner eldre tekster med nyere tekster i ulike medier og sjangre. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskap om språket som system til å utvikle egne tekster og til å sammenligne språk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide kreativt med faglige problemstillinger og får anledning til å prøve og feile. Læreren skal legge til rette for samarbeid, enten det er i felles klasserom eller gjennom å møtes i digitale klasserom. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder lesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for faglig utvikling.