Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Fagets relevans og sentrale verdier
Norsk for elever med tegnspråk er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon og danning, og det skal bidra til at elevene utvikler en tospråklig identitet. Læreplanen i norsk for elever med tegnspråk må ses i sammenheng med læreplanen i norsk tegnspråk. De to fagene skal gi elevene tilgang til begge kulturenes tekster, sjangre og språklige mangfold. Sammen skal fagene bidra til å danne grunnlag for flerspråklighet og gi muligheter for deltakelse på internasjonale arenaer. Opplæringen skal ta tydelig utgangspunkt i elevenes egen bakgrunn og kultur og skal bidra til at de utvikler språk for å tenke, kommunisere og lære. Norsk for elever med tegnspråk og norsk tegnspråk skal ruste elevene til å delta i demokratiske prosesser og forberede dem på et arbeidsliv som stiller krav om variert kompetanse i lesing/avlesing, skriving/tekstproduksjon og muntlig kommunikasjon gjennom tale og/eller tegnspråk og gjennom tolk.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Norsk for elever med tegnspråk skal sammen med norsk tegnspråk bidra til at elevene blir trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der språklig mangfold blir verdsatt som en ressurs. Et godt språklig fundament er en forutsetning for å utvikle engasjement, skaperglede og felles referanserammer. Norsk for elever med tegnspråk skal bidra til at elevene styrker sin evne til kritisk tenkning og demokratisk deltakelse ved å utforske tekster og få innsikt i språkets påvirkningskraft. Gjennom faget skal elevene få litterære opplevelser og mulighet til å uttrykke seg kreativt og skapende. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa skal gi elevene mulighet til å reflektere over sentrale verdier og moralske spørsmål og bidra til at de får respekt for menneskeverdet og for naturen.