Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes innhold, sjangertrekk og virkemidler
- sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid
- gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- bruke fagspråk og argumentere saklig i egen skriving, i samtaler og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
- planlegge og gjennomføre ulike former for faglige presentasjoner
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike sjangre og for ulike formål, tilpasset mottaker og medium
- skrive tekster med funksjonell tekstbinding, variert ordforråd og riktig tegnsetting og mestre ordbøying og rettskriving
- bruke fagspråk og kunnskap om setningsoppbygning, tekststruktur og sjanger i samtale om skriving og bearbeiding av tekster
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
- gjøre rede for status og utbredelse av de offisielle språkene i Norge
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på 8., 9. og 10. trinn når de leser kortere og lengre tekster i ulike sjangre, utforsker tekstenes kontekster og reflekterer over hvordan konteksten påvirker teksttolkningen. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk, argumenterer, reflekterer og eksperimenterer med tekster i ulike sjangre og for ulike formål. Videre viser de kompetanse når de bruker fagspråk i arbeid med å utforske og reflektere over språklig variasjon og i samtale om egne og andres tekster i skriveprosesser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å åpne for kreative prosesser der elevene kan få bruke fantasien og oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i lesing av lengre tekster og i utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Videre skal læreren legge til rette for at elevene kan arbeide alene og sammen med andre enten det er i fysiske eller digitale klasserom. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egne tekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk for elever med tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk for elever med tegnspråk basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig ved bruk av tale og/eller tegn, og kompetansen eleven har vist i et utvalg kortere og lengre skriftlige elevtekster i ulike sjangre og for ulike formål.