Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kjerneelementer
Tekst i kontekst
Elevene skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Norsk for elever med tegnspråk bygger på et utvidet tekstbegrep. Dette innebærer at elevene skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer. De skal utforske og reflektere over tekster på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk og i oversatte tekster fra samiske og andre språk. Tekstene kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og til elevenes egen samtid.
Kritisk tilnærming til tekst
Elevene skal kunne reflektere kritisk over hva slags påvirkningskraft og troverdighet tekster har. De skal kunne bruke og variere språklige og retoriske virkemidler hensiktsmessig i egne muntlige og skriftlige tekster. De skal vise digital dømmekraft og opptre etisk og reflektert i kommunikasjon med andre.
Muntlig kommunikasjon
Elevene skal få positive opplevelser ved å lytte/avlese og ved å kunne uttrykke seg gjennom tale og/eller tegnspråk i forskjellige sammenhenger. De skal lytte til / avlese andre og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere ved bruk av tale og/eller tegn på hensiktsmessige måter, både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser.
Skriftlig tekstskaping
Elevene skal oppleve skriveopplæringen som meningsfull. De skal kunne skrive på hovedmålet sitt i ulike sjangre og for ulike formål, og kombinere skrift med andre uttrykksformer. De skal kunne vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger.
Språket som system og mulighet
Elevene skal utvikle kunnskaper om og ferdigheter i de grammatiske og estetiske sidene ved språket. De skal beherske etablerte språk- og sjangernormer, og også kunne leke, utforske og eksperimentere med språket på kreative måter.
Språklig mangfold
Elevene skal ha kunnskap om dagens språksituasjon i Norge og utforske dens historiske bakgrunn. De skal ha innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge.