Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om form og innhold
- leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i egne tekster
- orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er og vise til kilder i egne tekster
- reflektere etisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre i digitale medier
- avlese / lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
- beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike skriftlige sjangre og for ulike formål
- skrive tekster med struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
- gi tilbakemelding på medelevers tekster ut fra kriterier og bruke tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster
- utforske hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
- bruke fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygning i samtale om egne og andres tekster
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur
- utforske samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster
- forstå og bruke ulike språklige virkemidler i egen tekstskaping
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på 5., 6. og 7. trinn når de leser kortere og lengre tekster i ulike sjangre og samtaler om form og innhold i tekstene. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å presentere faglige tema, bruker kilder kritisk og argumenterer skriftlig og muntlig ved bruk av tale og/eller tegn. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker fagspråk i beskrivelser av språklig variasjon og i samtale om egne og andres tekster i skriveprosesser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får bruke kreativitet og fantasi, prøve seg fram og arbeide prosessorientert med å utvikle skriftlige og muntlige ferdigheter. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger, og at de får arbeide med faglige oppgaver alene og sammen med andre, enten det er i fysiske eller digitale klasserom. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i faget. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter i lesing og skriving, og muntlighet ved bruk av tale og/eller tegn i arbeid med språk og tekst.