Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese eller lytte til / avlese fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål eller nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
- fortelle, beskrive og argumentere skriftlig og bruke språket på kreative måter
- utforske og diskutere sider ved egen tospråklighet og nærmiljøets språkmangfold
- forstå og bruke enkelte idiomatiske uttrykk
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
- kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
- bruke fagspråk om setningsoppbygning og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og tekst
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på 3. og 4. trinn når de leser med flyt og forståelse og bruker fagspråk i samtaler om språk og tekst. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg i muntlige tekster ved bruk av tale og/eller tegn, og i skriftlige og sammensatte tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får være i bevegelse, leke, undre seg og bruke sansene sine. Læreren skal også legge til rette for at elevene får anledning til å prøve seg fram og bruke kreativitet og fantasi i arbeidet med å utvikle ferdigheter i faget. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget.