Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 1
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- finne relevant informasjon i svært enkle tekster
- kjenne til og utforske nettsteder som er relevante for eget liv og egen helse, og samtale med støtte om nettvett i hverdagen
- bruke kart og bilder for å utforske lokalsamfunnet
- samtale om erfaringer med ulike samfunn
- gi eksempler på enkle kjennetegn ved demokrati og på hvordan medborgerskap kan utøves i egen hverdag
- gi eksempler på grunnleggende menneskerettigheter
- utforske demokratiske prosesser gjennom å utforme og praktisere regler sammen med andre i ulike sammenhenger
- gi eksempler på hvordan mennesker kan påvirke miljøet i hverdagen
- fortelle på en svært enkel måte om egen kompetanse, det norske skolesystemet og betydningen av utdanning
- samtale på en svært enkel måte om ulike familieformer, variasjoner i barneoppdragelse og arbeidsdeling i familien
- samtale med støtte om hvordan mennesker levde for én til to generasjoner siden
- utforske muligheter for deltakelse i lokalt frivillig arbeid
- bruke enkeltord og enkle setninger til å skrive og svare på enkle spørsmål
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i samfunnsfag modul 1 når de undrer seg og stiller spørsmål om grunnleggende samfunnsfaglige begreper og kommuniserer med støtte om samfunnsfaglige temaer. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker egne erfaringer og opplevelser som deltakere i samfunnet, og når de deltar i samtaler om kultur og identitet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i samfunnsfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.