Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I samfunnsfag handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å styrke deltakernes forutsetninger for å ta informerte valg om fysisk og psykisk helse og kjenne til samfunnsinstitusjoner som kan være viktige i ulike livsfaser. Det skal gi kunnskap om emner som seksualitet, kjønn og kjønnsidentitet, og det skal bidra til forståelse for mangfold og motvirke utenforskap. Videre har dette temaet som mål å øke deltakernes forståelse for ulike kulturer og styrke deres interkulturelle kompetanse. I dette inngår kunnskap om hvordan våre relasjoner og vår tilhørighet påvirkes av andre. Temaet skal legge til rette for livslang læring og deltakelse både i arbeidslivet og i samfunnslivet.
Demokrati og medborgerskap
I samfunnsfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at deltakerne videreutvikler kunnskaper og ferdigheter for å kunne delta aktivt i samfunnet og i demokratiske prosesser. Med utgangpunkt i egne erfaringer skal deltakerne reflektere over demokratiske verdier og prinsipper, og hva som kan true demokratiet. Videre skal det tverrfaglige temaet belyse forholdet mellom ytringsfriheten og vernet mot diskriminering. Deltakerne skal kunne håndtere ulike perspektiver og meningsbrytning og øve evnen til å tenke kritisk. Kildekritisk kompetanse inngår som en viktig del av dette. Temaet skal bidra til at deltakerne kan delta i og videreutvikle demokratiet. Det skal også forebygge ekstreme holdninger, ekstreme handlinger, rasisme og terrorisme, og gi kunnskap om terrorhandlingen i Norge 22. juli 2011.
Bærekraftig utvikling
I samfunnsfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at deltakerne forstår hvordan sosiale, økonomiske og miljømessige forhold påvirker livsgrunnlaget til natur og mennesker. Ulike perspektiver på for eksempel fordeling og makt er viktig for å forstå arbeidet med bærekraftig utvikling lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Kunnskap om hvordan egne og andres handlinger påvirker klimaet og miljøet, og om hvordan levekår, levesett og demografi henger sammen, bidrar til denne forståelsen. Deltakerne skal med utgangspunkt i egne erfaringer reflektere over dilemmaer knyttet til ulike sider ved bærekraftig utvikling, og over hvordan handlinger har betydning på både individnivå og samfunnsnivå. Gjennom arbeidet med temaet skal deltakerne bli bevisst på hvordan de selv kan foreta etiske og miljøbevisste valg.