Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- forstå og bruke informasjon fra tilrettelagte og enkle autentiske kilder som er relevante for faget
- samtale om betydningen av nettvett og personvern
- bruke fysiske og digitale kart som verktøy i hverdagen
- beskrive på en enkel måte hvordan Norge styres
- samtale med støtte om betydningen av ytringsfrihet, likestilling og andre menneskerettigheter
- samtale med støtte om fordommer, diskriminering og rasisme
- forklare begrepet urfolk på en enkel måte og fortelle med støtte om samene som urfolk i Norge
- samtale med støtte om erfaringer med skrevne og uskrevne regler som regulerer forhold mellom mennesker
- samtale med støtte om valg og handlinger som kan bidra til et bærekraftig samfunn
- reflektere over, med utgangspunkt i egne eller andres erfaringer, hvor og hvorfor mennesker flytter og flykter
- samtale om hvordan egen formell og uformell kompetanse kan brukes i arbeidslivet, og utforske framgangsmåter for å få arbeid
- gi eksempler på sentrale plikter og rettigheter i utdannings- og arbeidslivet
- samtale om temaene kjønn og kjønnsroller
- samtale med støtte om negativ sosial kontroll og juridiske og personlige konsekvenser av dette
- utforske lokale kulturminner og sammenlikne med andre kulturminner deltakeren kjenner til
- skrive og fortelle om egne erfaringer fra samfunns- og arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i samfunnsfag modul 2 når de finner relevant informasjon og utforsker og bruker sentrale samfunnsfaglige begreper. De viser og utvikler også kompetanse når de kobler samfunnsfaglige temaer til egne erfaringer.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i samfunnsfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.