Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke ulike metoder for å finne informasjon, diskutere kildenes formål og relevans og reflektere over hvordan algoritmer på internett, falske nyheter og ensidige kilder kan prege forståelsen vår
- gjøre rede for årsaker til og virkninger av sentrale historiske og nåtidige konflikter og hendelser og gi eksempler på hvordan en konflikt kan beskrives avhengig av ideologisk ståsted
- presentere hovedtrekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge og sammenligne styresett fra ulike deler av verden
- gi eksempler på internasjonale avtaler og reflektere over hvordan de påvirker menneskers rettigheter og plikter
- diskutere årsaker til og konsekvenser av radikalisering, terror og folkemord, inkludert holocaust, og reflektere over hvordan dette kan forebygges
- reflektere over hvilke tiltak som er nødvendige for å skape bærekraftige samfunn, og diskutere hvilke konflikter som kan oppstå
- utforske hvordan utdanning, arbeid og forbruk kan påvirke levestandard og livskvalitet
- reflektere over hvorfor det finnes rike og fattige land, i et historisk og geografisk perspektiv, sammenligne forskjeller i levekår og beskrive noen faktorer som påvirker levekår
- kjenne til samenes historie og rettigheter i Norge og reflektere over hvordan urfolk og nasjonale minoriteter påvirker og blir påvirket av samfunnsutviklingen
- beskrive hovedtrekk ved norsk økonomi og hvordan den påvirkes av økonomiske forhold i resten av verden
- beskrive noen sentrale reguleringer i arbeidslivet, reflektere over betydningen av dem og gi eksempler på hvordan fagforeningene har bidratt og bidrar i det demokratiske Norge
- presentere viktige omveltninger i arbeidslivet og reflektere over hvordan innføring av ny teknologi påvirker arbeidslivet
- samtale om likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og reflektere over muligheter og utfordringer med mangfold
- skrive tekster med samfunnsfaglige bekrivelser og forklaringer, og drøfte egne og andres tekster under veiledning
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i samfunnsfag modul 4 når de uttrykker seg både skriftlig og muntlig og bruker kilder kritisk. De viser og utvikler også kompetanse når de reflekterer over ulike samfunnsfaglige problemstillinger, deltar i faglige diskusjoner og presenterer et tverrfaglig tema, og når de skriver fagtekster med ulike perspektiver og refleksjoner.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i samfunnsfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen deltakeren har etter opplæringa i modul 4 i samfunnsfag. Læreren skal planlegge og legge til rette for at deltakerne får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenking, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samfunnsfag basert på kompetansen deltakeren har vist når deltakeren har brukt kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon.