Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Å ha muntlige ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne fortelle om, beskrive og bruke fakta og fagbegreper i meningsytringer, samtaler og presentasjoner i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv. Muntlige ferdigheter handler også om å lytte til, vurdere, gi respons på og videreutvikle innspill fra andre. Utviklingen av muntlige ferdigheter i samfunnsfag går fra å uttrykke egne meninger på en enkel måte på norsk til å begrunne egne faglige synspunkter. Ferdighetene utvikles også gjennom økende bruk av argumentasjon og fagbegreper. Evne til å uttrykke uenighet med respekt for andres oppfatninger er også en viktig del av muntlige ferdigheter.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i samfunnsfag innebærer å kunne formidle kunnskap og meninger skriftlig i både opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv. Det innebærer å kunne formidle budskap gjennom sammensatte tekster, og bruk av visuelle uttrykk inngår dermed som en naturlig del av skrivingen. Utviklingen av skriveferdigheter i samfunnsfag går fra å formulere enkle faktasetninger og konkrete spørsmål til å skrive fagtekster med grunngitte standpunkter.
Å kunne lese
Å kunne lese i samfunnsfag innebærer å kunne forstå ulike typer tekster fra opplæring, samfunnsliv og arbeidsliv. Det innebærer også å kunne forstå og bruke informasjon fra bilder, film, tegninger, grafer, tabeller og kart. Videre vil det si å være kritisk når det gjelder informasjonssøk og valg av kilder. Utviklingen av leseferdigheter i samfunnsfag innebærer en gradvis oppøving fra å lese og forstå fagord, tekster og visuelle framstillinger til å tolke og vurdere dem. Til å begynne med finner deltakerne informasjon i enkle, tilrettelagte kilder. Senere kommer oppøving av evnen til å gjøre egne informasjonssøk, sammenligne informasjon fra ulike typer kilder og kritisk vurdere hvor nyttige og troverdige kildene er.
Å kunne regne
Å kunne regne i samfunnsfag innebærer å kunne arbeide med og vurdere datamateriale i forbindelse med faglige temaer fra opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv, og å arbeide med dette ved hjelp av tabeller, grafer og figurer. Tids- og stedsforståelse uttrykt gjennom tidslinjer, målestokk og modeller er sentralt for å forstå sammenhenger i samfunnsfaget.
Digitale ferdigheter
Å ha digitale ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne utforske nettsteder for å søke relevant informasjon om samfunnsfaglige temaer og å utvise digital dømmekraft og utøve kildekritikk i både opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv. Ferdighetene omfatter også å kunne bruke digitale presentasjons- og samarbeidsverktøy til å utarbeide, presentere og publisere sammensatte tekster. Digitale ferdigheter vil videre si å kunne kommunisere og samarbeide digitalt om samfunnsfaglige temaer og å følge regler og normer for nettbasert kommunikasjon, inkludert personvern og opphavsrett. Ferdighetene innebærer også å kunne ivareta informasjons- og datasikkerhet.