Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 3
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- samtale om hva digital dømmekraft og kildekritikk innebærer, og samtale om hvorfor hendelser framstilles på ulike måter
- sammenligne og vurdere informasjon fra ulike kilder, og bruke kilder i eget arbeid
- utforske hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket demografi, levekår og bosettingsmønstre
- beskrive geografiske hovedtrekk i Norge og ulike deler av verden og reflektere over hvordan geografi påvirker kultur og mennesker
- utforske hvordan politiske partier fremmer ulike verdier og interesser, og diskutere noen relevante samfunnsspørsmål
- samtale om hvorfor konflikter oppstår, og hvordan den enkelte og ulike samfunn kan håndtere disse
- samtale om og reflektere over hva likeverd og likestilling betyr i et demokrati
- gi eksempler på hvordan man kan motarbeide fordommer, diskriminering, rasisme og utenforskap
- gi eksempler på sentrale normer, regler og lover, og reflektere over hvilke konsekvenser brudd på disse kan ha for den enkelte og for samfunnet
- forklare begrepene bærekraftig utvikling og klima, og utforske tiltak som kan bidra til et mer bærekraftig samfunn
- presentere sentrale aktører og gi eksempler på lover og regler som regulerer arbeidslivet
- utforske relevante utdanningstilbud og lokalt arbeidsliv og reflektere over egne muligheter for videre opplæring, utdanning og karriere
- presentere noen sentrale historiske hendelser og prosesser som har dannet grunnlaget for framveksten av det moderne Norge
- samtale om og reflektere over kjønn, identitet og grensesetting for egen kropp
- skrive og fortelle om samfunnsfaglige temaer og uttrykke egne meninger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i samfunnsfag modul 3 når de uttrykker seg og stiller kritiske spørsmål om sentrale samfunnsfaglige temaer og problemstillinger. De viser og utvikler også kompetanse når de leser ulike samfunnsfaglige tekster, skiller mellom fakta og meninger og oppgir kilder i eget arbeid.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakernes erfaringer, ressurser og førkunnskaper i læringsarbeidet. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i samfunnsfag. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få informasjon om hva som forventes av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker sine kompetanser, erfaringer og språklige ressurser til å utforske og prøve seg fram i videre læring.