Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kjerneelementer
Utforsking og kritisk tenkning
Deltakerne skal utforske og reflektere over hvordan kunnskap om samfunn og historiske hendelser blir til, og vurdere om kilder er pålitelige og relevante. De skal få styrket sine forutsetninger for å kunne aktivt søke, vurdere og formidle informasjon, alene og sammen med andre, i og utenfor opplæringen. Med utgangspunkt i egne språklige ressurser, erfaringer og kompetanser skal deltakerne utforske sammenhenger mellom geografiske, historiske og nåtidige forhold og hvordan disse sammen og hver for seg påvirker mennesker, samfunn og natur. Kunnskap om historiske hendelser og utviklingstrekk i samfunnet skal stimulere til refleksjon over hvorfor mennesker gjør ulike valg.
Demokrati, makt og medborgerskap
Deltakerne skal utvikle kompetanse for aktiv deltakelse på ulike arenaer lokalt og nasjonalt, inkludert deltakelse i frivillige organisasjoner. Dette innebærer innsikt i at borgere i et demokrati har rettigheter, plikter og muligheter. Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om sentrale sider ved demokratiske samfunn, som maktfordeling, ytringsfrihet, retten til et fritt liv, rettssikkerhet og likestilling. I tillegg skal deltakerne diskutere hvordan makt påvirker ulike forhold i samfunnet. Deltakerne skal, med utgangspunkt i egne språklige ressurser, erfaringer og kompetanser, utforske forskjeller mellom land når det gjelder styresett og ivaretakelse av menneskerettigheter. De skal utforske dette fra ulike perspektiver, fra det lokale til det globale, i urfolksperspektiv og i nasjonalt minoritetsperspektiv. Deltakerne skal også reflektere over hvordan konflikter har oppstått og blitt håndtert før og nå.
Bærekraftige samfunn
Deltakerne skal få innsikt i og reflektere over sammenhenger mellom de økonomiske, miljømessige og sosiale dimensjonene ved bærekraftig utvikling, og hvordan endringer har påvirket disse tre dimensjonene. Det innebærer å få innsikt i hvordan politiske valg og teknologisk utvikling har påvirket samfunnet før og nå. Med utgangspunkt i egne erfaringer skal deltakerne få innsikt i hvordan geografiske, historiske og nåtidige forhold har lagt betingelser for hvordan mennesker har dekket behovene sine og fordelt ressurser. Deltakerne skal få kompetanse i hvordan menneskers ressursbruk har globale konsekvenser, og hvordan dette fører til klimaendringer og migrasjon.
Utdanning og arbeidsliv
Deltakerne skal få innsikt i hvordan den norske arbeidslivsmodellen fungerer, og reflektere over sammenhengen mellom utdanningssystemet, arbeidslivet og den moderne velferdsstaten. Deltakerne skal, med utgangspunkt i språklige ressurser, egne erfaringer og kompetanser, utforske de ulike fellesskapene vi er en del av i utdanning og arbeidsliv. Utforsking av egne plikter, rettigheter og muligheter i utdanning og arbeidsliv står sentralt. Deltakerne skal også lære om hvordan endringer og ny teknologi påvirker arbeidslivet.
Språklæring i samfunnsfag
Deltakerne skal utvikle språket og strategiene de trenger for å kommunisere, lære og anvende samfunnsfag på ulike arenaer, med ulike formål og i et livslangt perspektiv. Deltakerne utvikler denne kompetansen gjennom å reflektere over og systematisere erfaringer de gjør seg med det norske språket i og utenfor opplæringen. De skal få erfare at språklig utforsking og utprøving verdsettes, og at det å kunne kommunisere og gjøre seg forstått i faget er viktigere enn formell korrekthet.
Å utvikle språket i samfunnsfag innebærer at deltakerne gradvis tilegner seg innsikt i og kunnskap om førfaglige og relevante samfunnsfaglige ord og begreper. Deltakernes språklige erfaringer og kompetanser er en viktig ressurs i denne prosessen. Deltakerne skal blant annet forklare og diskutere en sak, veie ulike sider av saken mot hverandre, ta stilling til saken og begrunne standpunktet de tar. De skal også kunne reflektere over, presentere og vurdere ulike problemstillinger. De skal utvikle et enkelt og grunnleggende samfunnsfaglig begrepsapparat i de lavere modulene, og et mer avansert og hensiktsmessig fagspråk i høyere moduler. I de lavere modulene vil utviklingen av muntlige ferdigheter på norsk stå sentralt. I de høyere modulene vil deltakerne utvikle både skriftlige og muntlige ferdigheter. Begreps- og språkutviklingen i faget skal legge et grunnlag for deltakelse i opplæring, arbeidsliv og samfunnsliv.