Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte og ta ordet etter tur i samtaler
- uttrykke egne meninger og tanker om ulike emner og situasjoner
- leke og arbeide kreativt med språklyder, stavelser, språkelementer og rytmer
- lytte til og arbeide kreativt med muntlige og skriftlige fortellinger og tekster
- lese tekster med sammenheng og forståelse
- samtale om hva som er viktig informasjon og hva som er mindre viktig informasjon i ulike tekster
- arbeide kreativt med tegning og skriving, med og uten digitale verktøy
- skrive tekster for hånd og med tastatur, og med bruk av store og små bokstaver, punktum, utropstegn og spørsmålstegn
- samtale om egen språklæring
- samtale om egen og andres dialekt
- bruke ord og begreper knyttet til familie, lokalsamfunn og tradisjonell kunnskap
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 1. og 2. trinn når de deltar i ulike muntlige, skriftlige, praktiske og lekpregede aktiviteter. Videre viser og utvikler de kompetanse ved å bruke språket i samhandling med andre. De viser og utvikler også kompetanse når de leser tekster med forståelse og skriver egne tekster for hånd og med digitale verktøy.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utvikle og vise kompetanse gjennom varierte muntlige, praktiske og skriftlige arbeidsmåter både alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser i samisk som førstespråk, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ferdigheter i lesing skriving og muntlighet.