Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I samisk som førstespråk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal utvikle et positivt selvbilde og en trygg identitet som samiskspråklige i et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. Samisk språk og kultur er en viktig del av identitetsdannelsen. Temaet bidrar til at elevene kan håndtere medgang og motgang og personlige og praktiske utfordringer på best mulig måte. Verdivalg og betydningen av å sette grenser og å respektere andre hører med i faget og til temaet.
Demokrati og medborgerskap
I samisk som førstespråk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal få kunnskaper og ferdigheter slik at de kan møte utfordringer i tråd med demokratiske prinsipper. Elevene skal få grunnlag for å reflektere over problemstillinger knyttet til flertallets og mindretallets rettigheter. De skal øve opp evnen til å tenke kritisk, og de skal lære seg å håndtere meningsbrytninger og å respektere uenighet. Gjennom arbeid med ulike temaer og tekster skal elevene lære hvorfor demokratiet ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes. Faget skal bidra til at elevene utvikler et fullverdig medborgerskap i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie.
Bærekraftig utvikling
I samisk som førstespråk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kunnskaper og bevissthet om samenes levemåter og tradisjonelle næringer og verdier, og om hvordan dette kommer til uttrykk gjennom språket og i tekster elevene møter. Tekstutvalget skal gi bevissthet om viktigheten av å videreføre samenes tradisjonelle kunnskaper og verdier sammen med tilknytning til og respekt for naturen. Videre skal kritisk refleksjon over tekster bidra til bevissthet om hvordan man kan fremme en bærekraftig utvikling for framtidige generasjoner.