Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta aktivt i utforskende samtaler og diskusjoner, uttrykke egne meninger og respondere på andres innspill
- lese og reflektere over et variert utvalg av tekster fra fortid og samtid
- beskrive og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og identitet
- gjøre rede for flerspråklighet og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
- reflektere over et utvalg samiske fortellinger og sammenligne med tekster fra andre urfolk
- utforske hvordan andre språk påvirker samiske språk og utvikle bevissthet om hvordan man tar vare på samiske språk
- bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag
- presentere, dokumentere og drøfte faglige emner med helhetlig argumentasjon og relevant fagspråk
- gjøre rede for og bruke et bredt register av virkemidler
- skrive og utforme ulike tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving
- velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål
- vurdere og bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, tilbakemeldinger og faglige kriterier
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de reflekterer over faglige emner og ulike muntlige og skriftlige tekster. Videre viser og utvikler de kompetanse når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer dette i muntlige og skriftlige tekster med språk, struktur og sammenheng tilpasset sjanger og formål. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskaper om språket som system til å utforske og sammenligne språk, og når de reflekterer kritisk over egne og andres muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst og kreativitet gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende, både alene og i samarbeid med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og de skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen utvikling i faget. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.