Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i samisk som førstespråk innebærer å kunne kommunisere gjennom å lytte til andre, uttrykke seg muntlig og bygge egne innspill på andres. Samisk som førstespråk har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter.Utviklingen av muntlige ferdigheter i faget går fra å kunne utforske og leke med språket, til å lytte til andre og samtale om opplevelser, til å kunne presentere, diskutere og argumentere om stadig mer komplekse emner. Dette innebærer i økende grad å kunne bruke ord og begreper knyttet til faget og til samisk kultur, samfunn og tradisjonell kunnskap. Faget har et særlig ansvar for å utvikle og styrke elevenes kunnskap om talespråket og ulike muntlige sjangre, fortellertradisjoner og retoriske strategier.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i samisk som førstespråk er å kunne skrive ulike typer tekster. Samisk som førstespråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne skrive. Utviklingen av det å kunne skrive i faget går fra å kunne se sammenhengen mellom muntlig og skriftlig tekst, til å kunne planlegge, utforme og bearbeide et variert utvalg teksttyper ut fra kunnskap om språk og tekst og tilpasset formål, innhold, medium og mottaker. Gjennom faget skal elevene utvikle kompetanse i rettskriving og tekstoppbygging og i å bruke ulike tilnærmingsmåter til skriving. Elevene skal lære å beherske ulike skrivestrategier, utvikle personlige skriftlige uttrykksmåter og bruke skriving som redskap i egen læring. Samisk som førstespråk har ansvar for den grunnleggende skriveopplæringen, og for at elevene utvikler en funksjonell håndskrift og tastaturbruk.
Å kunne lese
Å kunne lese i samisk som førstespråk er å kunne lese både digitalt og på papir. Samisk som førstespråk har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese. Utviklingen av det å kunne lese i samisk som førstespråk går fra grunnleggende avkodingsferdigheter og utvikling av leseforståelse i begynneropplæringen til å kunne lese og forstå et vidt spekter av teksttyper for ulike formål. Å kunne lese innebærer å kunne bruke ulike strategier for å lese digitalt og på papir. Elevene skal kunne lese sammenhengende tekster og sammensatte tekster som består av skrift, illustrasjoner og andre uttrykksformer. Dette innebærer også å forstå og kunne bruke samiske begreper, ord og uttrykk for tall, størrelser og måleenheter, i tillegg til symboler og figurer i ulike typer tekster. I dette ligger det også å kunne identifisere og tolke informasjon fra ulike tekster, diagrammer og andre typer visuelle framstillinger, og å kunne vurdere innholdet. Faget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes kompetanse i å lese både sakprosa og skjønnlitteratur og i å vurdere tekster kritisk og reflektere over innholdet i dem.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i samisk som førstespråk er å kunne bruke hensiktsmessige digitale ressurser i læring, tekstskaping og samhandling. Dette innebærer også å bruke ulike strategier for å navigere i digitale ressurser i og utenfor nettverk. Utviklingen av digitale ferdigheter i faget går fra å kunne bruke og selv skape enkle digitale tekster til å kunne bruke og selv skape mer avanserte multimodale tekster ut fra kunnskaper om hvordan forskjellige uttrykksformer virker sammen. Ferdigheten utvikles til i økende grad å utvise selvstendighet og digital dømmekraft i valg og bruk av digitale kilder, ressurser og teknologi. Det innebærer også å utvikle kritisk og etisk bevissthet om det å framstille seg selv og andre digitalt og å følge regler for personvern og vise hensyn til andre på nett.