Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til, reflektere over og vurdere informasjon og argumentasjon og selv bruke relevante retoriske strategier i samtaler og diskusjoner
- lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangre og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- utforske tekster retorisk og estetisk og reflektere over temaer og verdier tekstene tar opp
- reflektere over likheter og forskjeller i ulike retoriske appellformer i samiske og andre kulturer
- analysere og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og samfunn
- skrive tekster i ulike sjangre som gjør rede for eller drøfter samiskfaglige emner
- bruke ulike retoriske appellformer og språklige virkemidler muntlig og skriftlig
- reflektere over språkbruk i samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for bevaring og utvikling av samiske språk
- drøfte vilkår og muligheter for flerspråklighet i skole, arbeidsliv og samfunn
- utforske språkmangfoldet i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne eget språk med andre samiske språk
- lese et utvalg eldre tekster og utforske dem i et språkhistorisk perspektiv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de kommuniserer og reflekterer over faglige emner og drøfter muntlige og skriftlige tekster fra eldre og nyere tid i ulike medier og sjangre. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskaper om samisk språk, kultur og samfunn når de reflekterer over faglig innhold og selv skaper ulike typer tekster. Videre viser og utvikler de kompetanse når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer dette i muntlige og skriftlige tekster med god språkføring og god struktur og sammenheng tilpasset sjanger og formål. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å bruke faglige kriterier, tilbakemeldinger fra andre og kunnskap om språket som system til å utvikle egne muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får lage egne problemstillinger og arbeide kreativt og utforskende i faget. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder lesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster.