Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og bearbeide innspill fra andre og selv gi uttrykk for og begrunne egne meninger
- reflektere over hvordan språk kan uttrykke holdninger til medmennesker
- lese et bredt utvalg teksttyper og samtale om form og innhold
- reflektere over hvordan muntlige fortellertradisjoner og verdier gjenspeiler seg i samisk litteratur
- utforske og reflektere over sammenhengene mellom språk og identitet
- bruke hensiktsmessige lesemåter og strategier tilpasset tekstens form og innhold og lesingens formål
- fortelle, informere, argumentere og uttrykke seg presist muntlig og skriftlig
- skrive ulike teksttyper med klart formål, klart innhold og klar struktur
- utforske og bruke ulike språklige virkemidler og modaliteter i egen tekstskaping og i muntlige sammenhenger
- bruke ulike typer tekstbehandlings- og kommunikasjonsverktøy i muntlig og skriftlig kommunikasjon
- forklare og bruke kunnskaper om språkets formverk, vanlige typer ordavledninger og setningsoppbygning
- bruke sentrale regler for rettskriving, setningsoppbygning og tekstbinding i egen tekstskaping
- vurdere ulike kilders troverdighet og oppgi kilder i eget arbeid
- vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra ulike faglige kriterier
- utforske og beskrive likheter og ulikheter mellom egen og andres dialekt og skriftspråket
- reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk
- utforske og bruke ord og uttrykk knyttet til samfunnsliv, naturbruk og tradisjonell kunnskap
Underveisvurdering
Uderveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 5., 6. og 7. trinn når de presenterer og samtaler om ulike språklige og faglige emner, og når de argumenterer muntlig og skriftlig med hensiktsmessig og variert ordforråd. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker metaspråk i samtaler om språkets formverk og språklig variasjon og i samtaler om egne og andres tekster i skriveprosesser. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de leser kortere og lengre tekster i ulike sjangre, og når de varierer lesemåter og lesestrategier etter formålet med lesingen. Elevene viser og utvikler dessuten kompetanse når de bruker hensiktsmessige skrivestrategier til å planlegge og skape ulike typer tekster og når de uttrykker seg med hensiktsmessige språklige strukturer tilpasset innhold, sjanger, form og formål.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å tilrettelegge for varierte muntlige, skriftlige og praktiske arbeidsmåter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget og for å forbedre egne muntlige og skriftlige tekster.