Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter påbygging til vg3 generell studiekompetanse yrkesfaglige utdanningsprogram

  • lytte til, reflektere over og vurdere informasjon og argumentasjon og selv bruke relevante retoriske strategier i samtaler og diskusjoner
  • drøfte sammenhenger mellom språk, kultur og identitet i faglige samtaler
  • lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangre og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
  • lese og reflektere over ulike teksttyper ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid
  • utforske tekster retorisk og estetisk og reflektere over temaer og verdier tekstene tar opp
  • reflektere over likheter og forskjeller i ulike retoriske appellformer i samiske og andre kulturer
  • analysere og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og samfunn
  • analysere og tolke tekster fra samisk litteratur og andre kulturer
  • reflektere over samisk språk og kultur i et urfolks- og minoritetsperspektiv
  • skrive tekster i ulike sjangre som gjør rede for eller drøfter samiskfaglige emner
  • bruke fagkunnskaper og presist og nyansert fagspråk både muntlig og skriftlig
  • bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag
  • bruke kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utforme ulike typer muntlige og skriftlige tekster
  • bruke ulike retoriske appellformer og språklige virkemidler muntlig og skriftlig
  • reflektere over språkbruk i samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for bevaring og utvikling av samiske språk
  • drøfte vilkår og muligheter for flerspråklighet i skole, arbeidsliv og samfunn
  • utforske samiske språks språksituasjon og språkpolitikk gjennom ulike tider
  • utforske og drøfte hvordan ulike majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere over vilkårene for bruk av samisk før, nå og i framtiden
  • utforske språkmangfoldet i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne eget språk med andre samiske språk
  • lese et utvalg eldre tekster og utforske dem i et språkhistorisk perspektiv
  • vurdere, velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål
  • forstå og bruke metaspråk i arbeid med faget
  • mestre språkets formverk, syntaks og rettskriving i kommunikasjon og tekstskaping

Underveisvurdering

Standpunktvurdering