Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter påbygging til vg3 generell studiekompetanse yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til, reflektere over og vurdere informasjon og argumentasjon og selv bruke relevante retoriske strategier i samtaler og diskusjoner
- drøfte sammenhenger mellom språk, kultur og identitet i faglige samtaler
- lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangre og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- lese og reflektere over ulike teksttyper ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid
- utforske tekster retorisk og estetisk og reflektere over temaer og verdier tekstene tar opp
- reflektere over likheter og forskjeller i ulike retoriske appellformer i samiske og andre kulturer
- analysere og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og samfunn
- analysere og tolke tekster fra samisk litteratur og andre kulturer
- reflektere over samisk språk og kultur i et urfolks- og minoritetsperspektiv
- skrive tekster i ulike sjangre som gjør rede for eller drøfter samiskfaglige emner
- bruke fagkunnskaper og presist og nyansert fagspråk både muntlig og skriftlig
- bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag
- bruke kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utforme ulike typer muntlige og skriftlige tekster
- bruke ulike retoriske appellformer og språklige virkemidler muntlig og skriftlig
- reflektere over språkbruk i samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for bevaring og utvikling av samiske språk
- drøfte vilkår og muligheter for flerspråklighet i skole, arbeidsliv og samfunn
- utforske samiske språks språksituasjon og språkpolitikk gjennom ulike tider
- utforske og drøfte hvordan ulike majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere over vilkårene for bruk av samisk før, nå og i framtiden
- utforske språkmangfoldet i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne eget språk med andre samiske språk
- lese et utvalg eldre tekster og utforske dem i et språkhistorisk perspektiv
- vurdere, velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål
- forstå og bruke metaspråk i arbeid med faget
- mestre språkets formverk, syntaks og rettskriving i kommunikasjon og tekstskaping
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de bruker fagspråk i ulike muntlige og skriftlige kommunikasjonssituasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner ulike muntlige og skriftlige tekster, og når de utforsker og reflekterer over tekstene. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker kunnskaper om samisk språk, kultur og samfunn når de reflekterer og selv produserer tekster i ulike sjangre og for ulike formål og mottakere. Videre viser og utvikler de kompetanse når de reflekterer over språk og tekst ved bruk av fagspråk, og når de uttrykker seg presist og nyansert muntlig og skriftlig og når de mestrer språklige formkrav.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide kreativt og utforskende med faglige problemstillinger. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler muntlig og skriftlig kompetanse ved at de får anledning til å videreutvikle egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk og tekst. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i samisk som førstespråk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre utvikling og læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide og videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk muntlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk skriftlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist i et utvalg tekster i ulike sjangre.