Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lese lyrikk, noveller, fagtekstar og annan skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, svensk og dansk og samtale om formål, form og innhald
- lese samiske tekstar på norsk og samtale om verdiane som kjem til uttrykk, og korleis stadnamn og personnamn som inneheld dei samiske bokstavane, blir uttalte
- orientere seg i faglege kjelder på bibliotek og digitalt, vurdere kor pålitelege kjeldene er, og vise til kjelder i eigne tekstar
- bruke lesestrategiar tilpassa formålet med lesinga
- skrive tekstar med funksjonell handskrift og med flyt på tastatur
- lytte til og vidareutvikle innspel frå andre og grunngi eigne standpunkt i samtalar
- reflektere etisk over korleis eleven framstiller seg sjølv og andre i digitale medium
- presentere faglege emne munnleg med og utan digitale ressursar
- leike med språket og prøve ut ulike verkemiddel og framstillingsmåtar i munnlege og skriftlege tekstar
- beskrive, fortelje, argumentere og reflektere i ulike munnlege og skriftlege sjangrar og for ulike formål
- skrive tekstar med tydeleg struktur og meistre sentrale reglar for rettskriving, ordbøying og teiknsetjing
- gi tilbakemelding på medelevar sine tekstar ut frå kriterium og bruke tilbakemeldingar i vidare arbeid med eigne tekstar
- bruke fagspråk og kunnskap om ordklassar og setningsoppbygging i samtale om eigne og andre sine tekstar
- utforske og beskrive samspelet mellom skrift, bilete og andre uttrykksformer og lage eigne samansette tekstar
- prøve ut skriving av tekstar på sidemål
- samanlikne talespråk i nærmiljøet med andre talespråkvariantar i Noreg og med nabospråk
- utforske og reflektere over samanhengen mellom språk og identitet
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevane viser og utviklar kompetanse i norsk på 5., 6. og 7. trinn når dei les kortare og lengre tekstar i ulike sjangrar og samtaler om form og innhald i tekstane. Dei viser og utviklar òg kompetanse når dei samtaler om og presenterer faglege emne, bruker kjelder kritisk og argumenterer munnleg og skriftleg. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse når dei bruker fagspråk i beskrivingar av språkleg variasjon og i samtale om eigne og andre sine tekstar i skriveprosessar.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst ved at elevane får bruke kreativitet og fantasi og arbeide prosessorientert med å utvikle munnlege og skriftlege ferdigheiter. Læraren skal leggje til rette for at elevane utviklar kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtalar og meiningsutvekslingar og gjennom at dei får arbeide med faglege oppgåver både åleine og saman med andre. Læraren og elevane skal vere i dialog om utviklinga til elevane i norsk. Elevane skal få moglegheit til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få moglegheit til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og kva dei får til betre enn tidlegare. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle ferdigheiter i lesing, skriving og munnlegheit i arbeid med språk og tekst.