Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og lese tekster fra norsk og samisk litteratur på norsk og samtale om innholdet
- utforske tekster fra den samiske og den norske fortellertradisjonen og reflektere over innholdet
- uttrykke tekstopplevelser på kreative måter
- kombinere ulike uttrykksformer i egen tekstskaping
- søke etter informasjon i digitale kilder og bruke informasjonen i egne tekster
- bruke lese- og skrivestrategier til ulike formål
- lytte til andre og uttrykke egne meninger i samtaler og diskusjoner
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
- bruke et presist ordforråd som dekker hverdagslige situasjoner
- bruke kunnskap om likheter og forskjeller i samiske og norske språklyder og samisk og norsk ordbøyning i egen skriving
- utforske ord og setninger og bruke dem på kreative måter
- vurdere egne og andres tekster og videreutvikle egne tekster ut fra kriterier og innspill fra andre
- utforske og reflektere over egen flerspråklighet og språkmangfoldet i nærmiljøet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på 3. og 4. trinn når de får anledning til å utforske, prøve ut og bearbeide språk og tekst, og når de beskriver, samtaler og forteller om flerspråklighet og dagligliv. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de leser, bearbeider og reflekterer over tekst, og når de får anledning til å planlegge og utforme egne muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene undre seg og prøve seg fram i kjente og nye situasjoner der målet er å lære norsk. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler språklig og faglig kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og bruk av læringsstrategier. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.