Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og samisk og reflektere over hva tekstene betyr for eleven
- sammenligne fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon
- lytte til og lese kortere tekster på den målformen eleven ikke får opplæring i og samtale om innholdet
- velge hensiktsmessige kilder og oppgi kilder i egne tekster
- lytte til andre og begrunne egne meninger i diskusjoner
- bruke et dekkende ordforråd i samtaler om faglige emner
- informere og fortelle muntlig og skriftlig
- lage tekster ved å kombinere ulike uttrykksformer
- velge og bruke relevante lese- og skrivestrategier i arbeid med faget
- utforske bruken av noen språklige virkemidler og eksperimentere med disse i egne tekster
- bruke tekstbinding og noen sentrale regler for ordbøying, rettskriving, tegnsetting og setningsstruktur i egne tekster
- vurdere egne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra faglige kriterier og innspill fra andre
- utforske og reflektere over språk og språkbruk i ulike situasjoner
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på 5., 6. og 7. trinn når de får anledning til å utforske, undersøke og eksperimentere med språk og tekst, og når de informerer, forteller og diskuterer med fagspråk og hensiktsmessig språkbruk. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de leser, sammenligner og reflekterer over tekster fra norsk og samisk litteratur, og når de utformer ulike typer tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide kreativt, og ved at de får erfaring med ulike læringsstrategier, praktisk arbeid, samtaler og diskusjoner. Læreren skal også legge til rette for at elevene kan bruke faglige kriterier for å forbedre egne muntlige og skriftlige tekster, og for å bidra til andres læring. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i norsk.