Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese, analysere og tolke nyere norsk og samisk skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra andre språk
- reflektere over hvordan nyere tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
- gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
- lytte til andres argumentasjon og drive diskusjonen framover ved å bruke retoriske appellformer
- bruke ulike kilder på en kritisk måte og oppgi kildene på en etterrettelig måte
- gjøre rede for og diskutere norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
- skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
- utforske ulikheter i setningsoppbygning i samisk og norsk og bruke denne kunnskapen i egen skriving
- kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
- vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier, tilbakemeldinger og kunnskap om språk og tekst
- sammenligne særtrekk ved norsk og ett eller flere samiske språk og presentere hvordan språklige møter kan skape språkendringer
- skrive tekster med god struktur og tekstbinding og hensiktsmessig ordforråd og mestre sentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de leser og reflekterer over tekster fra norsk og samisk litteratur. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer dette i muntlige og skriftlige tekster med hensiktsmessig språk og struktur tilpasset sjanger og formål. Videre viser elevene kompetanse når de bruker kunnskap om språket som system til å utforske og sammenligne språk, og når de reflekterer kritisk over egne og andres muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide oppdagende og utforskende både alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.