Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese norsk og samisk skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og reflektere over innhold, sjangertrekk og virkemidler
- utforske og reflektere over hvordan urfolk blir framstilt i ulike medier
- uttrykke tekstopplevelser på kreative måter
- gjenkjenne og forklare bruken av retoriske appellformer i muntlige og skriftlige tekster
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- lytte til andre, følge opp innspill og argumentere saklig i samtaler og diskusjoner
- bruke et funksjonelt ordforråd og fagspråk i faglige samtaler, diskusjoner og skriftlige og muntlige presentasjoner
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- skrive tekster med tydelig struktur og tekstbinding og bruke sentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting i egne tekster
- bruke fagspråk til å beskrive sentrale trekk ved formverk, setningsoppbygning og rettskriving i norsk
- velge og bruke hensiktsmessige lese- og skrivestrategier til ulike formål
- vurdere egne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra språklige og faglige kriterier og innspill fra andre
- gjøre rede for virkemidler i ulike typer tekster og eksperimentere med disse i egne tekster
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
- utforske det språklige mangfoldet i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere over egen og andres språksituasjon
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på 8., 9. og 10. trinn når de leser tekster i ulike sjangre og for ulike formål på bokmål og nynorsk, og når de reflekterer kritisk over tekstene. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk i samtaler og presentasjoner, og når de planlegger, skaper og skriver med hensiktsmessig språkføring. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de får anledning til å reflektere over og vurdere egne og andres tekster, og når de videreutvikler egne tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får mulighet til å utforske, undersøke og eksperimentere med språk, virkemidler og tekst. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk for elever med samisk som førstespråk, og de skal få mulighet til å prøve seg fram for å lære. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide egne tekster og for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk for elever med samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk muntlig basert på kompetansen eleven har vist i faglige muntlige kommunikasjonssituasjoner. Læreren skal sette karakter i norsk skriftlig basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg kortere og lengre skriftlige tekster i ulike sjangre og for ulike formål.