Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese norsk og samisk skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og reflektere over innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • utforske og reflektere over hvordan urfolk blir framstilt i ulike medier
  • uttrykke tekstopplevelser på kreative måter
  • gjenkjenne og forklare bruken av retoriske appellformer i muntlige og skriftlige tekster
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • lytte til andre, følge opp innspill og argumentere saklig i samtaler og diskusjoner
  • bruke et funksjonelt ordforråd og fagspråk i faglige samtaler, diskusjoner og skriftlige og muntlige presentasjoner
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • skrive tekster med tydelig struktur og tekstbinding og bruke sentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting i egne tekster
  • bruke fagspråk til å beskrive sentrale trekk ved formverk, setningsoppbygning og rettskriving i norsk
  • velge og bruke hensiktsmessige lese- og skrivestrategier til ulike formål
  • vurdere egne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra språklige og faglige kriterier og innspill fra andre
  • gjøre rede for virkemidler i ulike typer tekster og eksperimentere med disse i egne tekster
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
  • utforske det språklige mangfoldet i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere over egen og andres språksituasjon

Underveisvurdering

Standpunktvurdering