Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese noen norrøne tekster i oversettelse og sammenligne dem med tekster fra nyere tid
- lese og reflektere over noen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og vurdere om de er aktuelle i dag
- utforske hvordan tekster fra nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne med nyere tekster fra samisk og norsk skjønnlitteratur
- reflektere over sakprosatekster og gjøre rede for den retoriske situasjonen de er blitt til i
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i diskusjoner og presentasjoner
- bruke tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle egne tekster
- utforske og reflektere over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge og Sábme/Sápmi/Saepmie i dag og gjøre rede for den historiske bakgrunnen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på Vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de tolker tekster i kontekst og sammenligner norske og samiske, eldre og nyere tekster i ulike medier og sjangre. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å bruke faglige kriterier, tilbakemeldinger fra andre og kunnskap om språket som system til å bearbeide egne muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får lage egne problemstillinger og arbeide utforskende i faget. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder lesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster.